Mají vymlácená okna, vypuštěné pneumatiky, nezřídka jsou plné odpadků a zarůstají trávou. Už na první pohled jde o auta, s kterými měsíce, někdy i roky nikdo na silnici nevyjel. Přesto je města podle stávajícího zákona nemohou označit za vraky a nechat odtáhnout, ačkoliv jim blokují drahocenná parkovací místa.
Změnit to má novela trojice poslanců v čele s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO), kterou v pondělí podpořila vláda.
Aby mohli úředníci prohlásit auto vrakem, musí být podle stávající úpravy zjevně nezpůsobilé k provozu. V praxi mu tak musí chybět například motor, větší část karoserie nebo musí být od základu ohořelé. Na zbylé "vraky" jsou dnes úředníci krátcí.
Nově jim má však k odtažení podobných aut stačit, že už déle než šest měsíců nesplňují kteroukoliv z podmínek provozu na pozemních komunikacích. Nejčastěji se budou odkazovat na prošlou státní technickou kontrolu (STK).
Když na takové auto úředníci narazí, vyzvou nejprve majitele, aby odstranil důvod, proč nemůže být na silnici provozováno. Současně mu bude za porušení tohoto zákona hrozit pokuta až 300 tisíc korun.
Na nápravu bude mít vlastník dva měsíce. Neuposlechne-li, poputuje jeho vozidlo na odtahové parkoviště.
Co se dočtete dál
- Dále se dočtete:
- Za jakých podmínek v případě schválení zákona bude možné odtáhnout vrak?
- Budou muset vlastníci platit náklady i v případě prokázání nemoci?
- Jak se k zákonu staví opozice?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.