Krátkovlasá dívka se zhluboka nadechne. "Byla jsem znásilněná, a to když mi bylo deset let," řekne do kamery. Svědectví o zkušenosti, o níž donedávna vědělo jen pár jejích blízkých a předtím dlouhá léta vůbec nikdo, si tak najednou může poslechnout každý, kdo má internet.
"Vím, že těchto případů je mnoho, ale nikdo o tom nechce mluvit. A když, tak anonymně. To potom nemá takový výsledek," vysvětluje dnes Jana Zbořilová, proč se o svém zážitku rozhodla loni v květnu promluvit veřejně a proč založila iniciativu Stop tabu. K rozhodnutí vyjít se svou zkušeností ven se propracovávala postupně. Jedním z posledních impulzů pak byl coming out youtubera Kovyho, který promluvil o své sexuální orientaci.
Zbořilová není jediná. Nové české projekty, které stejně jako Stop tabu stojí na osobní zkušenosti se zneužitím nebo znásilněním, vznikají v době dozvuků americké kampaně #MeToo a v principu mají obdobný cíl: poukázat na to, jak je sexuální násilí rozšířené. Na to, že přestože se o něm dosud příliš nemluvilo, neznamená, že se neděje. Nové iniciativy musí mimo jiné počítat s tím, že český přístup k hnutí #MeToo je rozporuplný a často odmítavý. Stejně jako k Istanbulské úmluvě, která zasazuje násilí na ženách do jasného právního rámce. Česko ji dosud neratifikovalo.
Podle průzkumu agentury Focus z roku 2016 má zkušenost se znásilněním každý jedenáctý Čech. Nejvíc jsou ohroženy ženy ve věku 18 až 34 let. Ke dvěma třetinám znásilnění přitom dochází doma a jen pět procent znásilněných čin ohlásí. Celkem 64 procent dětských obětí zažije sexuální násilí v dospělosti znovu.
Co se dočtete dál
- V placené části se dozvíte:
- Jaké byly násilné zážitky tří žen, které se rozhodly s nimi veřejně vystoupit.
- Co je vedlo k tomu, aby sexuální násilí a obtěžování učinily tématy svých projektů.
- Jaké argumenty používají ti, kteří toto téma zlehčují.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.