Není málo studentů, kteří mají z matematiky strach. Jednou z příčin mohou být zkreslené představy o tom, co vlastně matematika je. Pod tím pojmem si lidé představují leccos, většinou cosi mezi schopností vykonávat základní početní výkony (a to nepovažují za nutné, od toho jsou přece kalkulačky a podobně) a orientací v úrocích a pojištěních.
V lidských představách je matematika běžně spojena s počítáním, které bývá považováno za nudné a nezáživné, což jsou atributy, které rozhodně lásku vzbuzovat nemohou. I ve světě plném výpočetní techniky si mnozí lidé uvědomují, že matematika slouží také k rozvoji myšlení.
Krátce před druhou světovou válkou vyšla v Nizozemsku známá Einsteinova a Infeldova kniha Fyzika jako dobrodružství poznání. Už její název naznačuje, že ke skutečnému poznávání patří radost, doprovázená určitým dobrodružným napětím v očekávání něčeho nového. A matematika je snad ještě napínavější než fyzika opěvovaná v knize.
Jedním z matematických pojmů, které jsou pro nematematiky plny tajuplnosti, je nekonečno. Matematika nyní pracuje s "různě velkými" nekonečny. Nejmenší nekonečná množina je množina všech přirozených čísel (tedy tvořená čísly 0, 1, 2…). Ukazuje se, že když ji rozšíříme o záporná čísla a dostaneme se k celým číslům a i když ji pak rozšíříme o výsledky dělení nenulovými čísly a dostaneme se k racionálním číslům, nedostaneme se k větším nekonečným množinám, než je ta "přirozenočíselná". Zato množina všech reálných čísel je neporovnatelně větší!
Uvažujme nyní soubor všech lidských vědomostí. Ty mohou být uloženy v knihách, odborných časopisech i jinde v podobě textů, případně doplněných obrázky. Všechny tyto informace lze digitalizovat a uložit ve formě nul a jedniček na počítačová média. Tedy všechno lidské poznání či vědění lze vyjádřit pomocí nepředstavitelně dlouhé posloupnosti nul a jedniček, jen s pomocí obrovského dvojkově zapsaného přirozeného čísla.
Znamená to ovšem, že veškeré lidské poznatky a vědomosti, minulé, současné i budoucí, se "vejdou" do množiny všech přirozených čísel. Reálná čísla se ovšem do ní nevejdou. O oné ohromné množině všech reálných čísel sice víme, ale "dosáhneme" jen na její nepatrnou část. V té leží racionální čísla, odmocniny, přirozené logaritmy přirozených čísel a také ona dvě kouzelná čísla π a e. S prvním z nich měl možnost se setkat snad téměř každý (v souvislosti s kruhem či koulí). S druhým se setkala asi poněkud menší část populace, ta však ví, o jak důležité číslo pro matematickou analýzu jde.
Mnohé matematické i nematematické obory jsou bez reálných čísel nepředstavitelné. Matematika s reálnými čísly korektně pracuje, běžně s nimi počítá, přitom reálná čísla tvoří množinu, která se svým způsobem vymyká lidskému poznání. Vede nás tak až za hranice rozumem a smysly poznatelného a popsatelného světa, do sfér údivu a uměleckého prožívání.
Studium matematiky vyžaduje poctivou práci, která je průběžně odměňována radostí z poznávání. Můžeme jej přirovnat k výstupu na vysokou horu, během nějž se otvírají různé výhledy a na vrcholu čeká nádherný rozhled až za dříve známé obzory. A to stojí za to.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist