Když Mark Zuckerberg hovoří o soukromí, má na mysli něco jiného, než by se na první pohled mohlo zdát. Sociální síť Facebook, kterou založil a řídí, vyhoví rostoucí nechuti ve společnosti ke sdílení úplně všeho. Cena, kterou za to 2,7 miliardy jejích uživatelů zaplatí, ale zůstane stejná. Facebook bude dál sbírat cenná data a informace, jež prodává zákazníkům.

Jde o hodně. Programátor a podnikatel patří podle žebříčku magazínu Forbes ve svých necelých pětatřiceti letech mezi deset nejbohatších lidí na světě. Zhruba za 1,4 bilionu korun, což je dnešní hodnota jeho majetku, stojí za to Facebook změnit.

Je ale třeba jednat rozvážně. Lidé budou přirozeně pochybovat, že to Facebook dokáže, ale Zuckerberg ví, že pro budoucí nové příjmy je důvěra klíčová. "Chápu, když nám lidé nevěří, že Facebook dokáže, nebo dokonce bude chtít vytvořit platformu zaměřenou na soukromí. Upřímně, nikdo o nás nemá příliš valné mínění jako o firmě, která vytváří takto zaměřené služby, protože historicky nám šlo o nástroje pro otevřené sdílení," popsal Zuckerberg svou vizi o sociálních sítích kladoucí důraz na privátní komunikaci. Zveřejnil ji na Facebooku první březnovou středu. "Opakovaně jsme ale dokázali, že umíme nabídnout služby, které lidé opravdu chtějí."

Jako příklady uvedl aplikace pro zasílání textových zpráv Facebook Messenger a WhatsApp, jež Zuckerbergova firma také vlastní, a službu Stories. V jejím případě jde o digitální pohlednice, které jsou 24 hodin po odeslání smazány, když je autor ani příjemce nearchivují.

Snaha potírat nepřející zvědavost, voyeurismus, exhibicionismus a šmírování v jakékoli podobě si zaslouží pochvalu. Přesně to lze na sociální síti Facebook, kterou využívá více než třetina celého lidstva, nyní provozovat. Kromě sdílení láskyplných informací mezi přáteli lze sítě zneužít v politickém boji i rozdmýchávání etnické nenávisti. Příkladem je činnost ruských on-line trollů během posledních prezidentských voleb ve Spojených státech či nenávistná sdělení, takzvané hejty, jež vedla k násilnostem mezi obyvateli Srí Lanky a Barmy. V těchto a dalších případech Zuckerberg podcenil dopad toho, co může způsobit digitální podoba veřejného náměstí, ke kterému sám Facebook v minulosti přirovnal.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dočtete:
  • Jak sladit požadovanou ochranu soukromí se sbíráním dat přitažlivých pro inzerenty?
  • Jak chce Zuckerberg čelit úbytku uživatelů Facebooku?
  • Jakým způsobem by měli redaktoři Oxfordského slovníku aktualizovat definici pojmu soukromí?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se