Když Mark Zuckerberg hovoří o soukromí, má na mysli něco jiného, než by se na první pohled mohlo zdát. Sociální síť Facebook, kterou založil a řídí, vyhoví rostoucí nechuti ve společnosti ke sdílení úplně všeho. Cena, kterou za to 2,7 miliardy jejích uživatelů zaplatí, ale zůstane stejná. Facebook bude dál sbírat cenná data a informace, jež prodává zákazníkům.

Jde o hodně. Programátor a podnikatel patří podle žebříčku magazínu Forbes ve svých necelých pětatřiceti letech mezi deset nejbohatších lidí na světě. Zhruba za 1,4 bilionu korun, což je dnešní hodnota jeho majetku, stojí za to Facebook změnit.

Je ale třeba jednat rozvážně. Lidé budou přirozeně pochybovat, že to Facebook dokáže, ale Zuckerberg ví, že pro budoucí nové příjmy je důvěra klíčová. "Chápu, když nám lidé nevěří, že Facebook dokáže, nebo dokonce bude chtít vytvořit platformu zaměřenou na soukromí. Upřímně, nikdo o nás nemá příliš valné mínění jako o firmě, která vytváří takto zaměřené služby, protože historicky nám šlo o nástroje pro otevřené sdílení," popsal Zuckerberg svou vizi o sociálních sítích kladoucí důraz na privátní komunikaci. Zveřejnil ji na Facebooku první březnovou středu. "Opakovaně jsme ale dokázali, že umíme nabídnout služby, které lidé opravdu chtějí."

Jako příklady uvedl aplikace pro zasílání textových zpráv Facebook Messenger a WhatsApp, jež Zuckerbergova firma také vlastní, a službu Stories. V jejím případě jde o digitální pohlednice, které jsou 24 hodin po odeslání smazány, když je autor ani příjemce nearchivují.

Snaha potírat nepřející zvědavost, voyeurismus, exhibicionismus a šmírování v jakékoli podobě si zaslouží pochvalu. Přesně to lze na sociální síti Facebook, kterou využívá více než třetina celého lidstva, nyní provozovat. Kromě sdílení láskyplných informací mezi přáteli lze sítě zneužít v politickém boji i rozdmýchávání etnické nenávisti. Příkladem je činnost ruských on-line trollů během posledních prezidentských voleb ve Spojených státech či nenávistná sdělení, takzvané hejty, jež vedla k násilnostem mezi obyvateli Srí Lanky a Barmy. V těchto a dalších případech Zuckerberg podcenil dopad toho, co může způsobit digitální podoba veřejného náměstí, ke kterému sám Facebook v minulosti přirovnal.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.