Začátkem minulého roku byla stránka Scuk.cz portálem, kde fanoušci gastronomie sdíleli zkušenosti z nejrůznějších restaurací, hospod či bister. Na konci loňského března se ale web změnil na on-line farmářské tržiště, kde mohou lidé nakupovat potraviny přímo od zemědělců.

Doménu koupil zakladatel nového konceptu Kamil Demuth spolu se svým obchodním partnerem Jakubem Kulhanem od foodblogera Martina Kuciela, známého jako pan Cuketka. Stránku tehdy navštěvovaly měsíčně tisíce lidí, kteří měli rádi kvalitní potraviny. Toho chtěli podnikatelé využít.

Narazili ale na paradoxní nevýhodu. Scuk byl známý především v hlavním městě. "V Praze náš koncept reálně moc nefunguje. Je tu spousta možností, jak farmářské potraviny koupit. Takže se nám uživatelskou základnu nepodařilo úplně vytěžit," říká v rozhovoru pro HN Kamil Demuth, šéf Scuk.cz.

80 procent

z prodejní ceny zboží prodaného přes Scuk náleží farmářům. 12,5 procenta dostane on-line portál a 7,5 procenta připadá organizátorům nákupní skupiny.

77 skupin

v současnosti aktivně nakupuje přes Scuk. Většině z nich dováží zboží e-shop z centrálního skladu v Praze. Některé, hlavně ty moravské, však zaváží farmáři napřímo.

Důraz na komunitu

Nákupu domény přesto nelituje. "Líbí se nám ten název. Je krátký, jedinečný a znamená setkání," vysvětluje Demuth. Základem projektu je právě důraz na komunitu. Nakupuje se hromadně. Každý nákup spravuje jeden organizátor, který kolem sebe vybuduje skupinu. Lidé si objednávají on-line od farmářů napříč republikou, on zboží převezme a pak jim ho rozdá.

Scuk se zaměřuje hlavně na menší města. Silné jsou skupiny v Nymburku, Roudnici nad Labem či v Českém Krumlově. Nejčastěji jsou organizátorkami ženy na mateřské, kavárny a obchody se zdravou výživou. Za každý prodej dostanou odměnu 7,5 procenta z ceny. Portál si nechá 12,5 procenta na provoz a 80 procent zůstane farmářům.

Že jsou farmářské potraviny trendem, potvrzují i největší české ryze internetové supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz. "Zájem stále roste a už se nejedná takřka výhradně o vysokopříjmové domácnosti, jako to bylo v minulosti," říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dále dočtete:
  • Kde se provozovatelé webu Scuk.cz inspirovali?
  • Proč se jejich byznys s farmářskými výrobky v poslední době nadějně rozjel?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se