Zatímco robotická ramena sestrojují karoserie vozů, po továrně projíždí vozík s díly. Neřídí ho žádný člověk, je zcela autonomní. Vybaven je reproduktory, ze kterých zní rocková skladba. To proto, aby na sebe upozornil a některý ze zaměstnanců mu neskočil pod kola. Zprvu vozík vyhrával dokola několik stejných melodií, časem Škoda Auto koupila práva k většímu množství hudby, aby vozíky nelezly repertoárem, který se neustále opakuje, lidem na nervy.

Závod v Kvasinách patří mezi vůbec nejmodernější automobilové továrny na světě. Přestože se s automobilkou Škoda Auto neodmyslitelně pojí jiné město − Mladá Boleslav, právě Kvasiny na Rychnovsku hrají pro firmu stále důležitější roli. V obci, kde žije podle Českého statistického úřadu téměř 1500 obyvatel, pro automobilku pracuje devět tisíc lidí. Díky tomu je dnes Rychnovsko okresem s vůbec nejnižší nezaměstnaností v zemi. V březnu činila 1,3 procenta.

Od Jawy 700 k elektromobilům

Přestože Škoda začala v Kvasinách masivně investovat až v novém tisíciletí, oblast je s automobilovým průmyslem svázaná už od poloviny 30. let minulého století. Klíčovou roli v tom sehrál významný konstruktér a zakladatel pražské firmy Jawa František Janeček. Úspěšný vynálezce vojenské výzbroje a techniky koncem 20. let koupil část solnického panství, k němuž patřila také pila, cihelna a bednárna v Kvasinách. Právě na jejich místě vybudoval karosářské dílny. Už v roce 1934 v nich zahájil výrobu karoserií pro automobily Jawa 700 a později se tady začal vyrábět legendární automobil Jawa Minor. Rozjetý byznys ale brzy přerušila válka a následně komunisté. V roce 1947 se pro tamní průmyslový areál začala psát nová kapitola. To když se ve zdejších dílnách rozjela výroba vozu Škoda Superb.

Novodobá historie odstartovala v roce 2001, kdy se na Rychnovsku začala vyrábět současná Škoda Superb. Ne náhodou byl pro stěžejní model zvolen stejný název jako pro první vůz, jehož výrobu Škoda v Kvasinách spustila. Druhá vlna změn pak odstartovala v roce 2015. Tehdy se rozjely obří investice do rozvoje výroby sportovních užitkových vozidel, takzvaných SUV. Během čtyř let automobilka investovala do závodu v Kvasinách přes jedenáct miliard korun a zahájila výrobu modelů Kodiaq a Karoq. Investice doprovázel masivní nábor nových zaměstnanců. Firma jich od roku 2015 přijala zhruba 3500.

Dnes se v závodě v Kvasinách chystá v pořadí již třetí významná změna za poslední období. "V současné době se připravujeme na výrobu prvního elektrického vozu Škody Auto. V polovině letošního roku začneme vyrábět model Superb v provedení plug­-in hybridu. Bude to důležitá změna nejen pro náš závod, ale pro celou Škodu Auto," popisuje ředitel závodu v Kvasinách Jiří Černý. A dodává, že v továrně již probíhají úpravy linek na výrobu prvního částečně elektrického vozu.

Škoda Auto zažívá rychlý růst

Úspěch nad síly firmy

Automobilce se daří. Loni zákazníkům dodala rekordních 1,254 milionu aut. To je o 4,4 procenta více než o rok dříve. Firma je přitom na hraně svých kapacit. Zvládla by prodat o 200 tisíc vozů ročně více, než kolik jich dnes vyrobí. Tržby společnosti loni vzrostly o dvě procenta na rekordních 416,7 miliardy korun, nekonsolidovaný zisk po zdanění klesl kvůli vysokým investicím o devět procent na 28,89 miliardy.

Zaměstnanců přibývá

Škoda Auto loni zaměstnávala v Česku 32 738 lidí, tedy o sedm procent více než v roce 2017. Více než 20 tisíc z nich pracuje v hlavním závodě v Mladé Boleslavi, kde se vyrábějí modely Fabia, Scala, Octavia a Karoq. Devět tisíc lidí firma zaměstnává v Kvasinách na Rychnovsku, odkud vyjíždějí nové vozy řady Superb, Karoq a Kodiaq. Na místě se vyrábí také model Ateca koncernové značky Seat. Třetí závod má Škoda ve Vrchlabí, kde se vyrábějí převodovky.

Rekordní investice

Více než 500 milionů eur, tedy zhruba 12,8 miliardy korun, loni investovala Škoda Auto do svých českých závodů. V příštích čtyřech letech takto vynaloží další dvě miliardy eur (asi 51,2 miliardy korun). Jedná se o největší investice v dosavadní historii. Automobilka se potřebuje připravit především na nástup elektromobilů, které se mají začít prodávat ve velkém už příští rok. Finance míří také do samořiditelných vozů.

Zodpovědnost za koncern

Po celém světě automobilka zaměstnává 37 825 lidí. Jejich počet se má v dohledné době zvýšit na 42 tisíc. Důvodem je převzetí zodpovědnosti za celý indický trh, který Škodě svěřil koncern Volkswagen. Stejným způsobem jí svěřil už Rusko. Nejvíce vozů loni Škoda dodala zákazníkům v Evropě (826,6 tisíce aut), následovala Čína (341 tisíc) a Rusko (81,5 tisíce).

Meta dva miliony aut

Do roku 2022 Škoda představí více než 30 nových modelů, z toho deset elektrifikovaných. Letos automobilka v Bratislavě začne vyrábět elektrické eCitigo a v Kvasinách model Superb v plug-in hybrid verzi. Příští rok zahájí výrobu elektrického SUV vycházejícího z konceptu Vision E. Celosvětová produkce má vzrůst do poloviny příštího desetiletí na dva miliony aut. Do roku 2023 má proto vzniknout nový závod.

Automobilky jsou dnes pod silným tlakem Evropské unie, aby snižovaly emise oxidu uhličitého. Do roku 2030 musí snížit škodliviny u svých vozů na méně než polovinu. Se snižováním CO2 je přitom třeba začít již od konce příštího roku, odkdy EU nařídila srazit množství škodlivin zhruba o 20 procent oproti současnému stavu. Pokud se to výrobcům nepodaří, budou muset platit vysoké sankce. Nezbývá jim proto než ve velkém začít vyrábět vozy poháněné alternativním palivem, především pak elektromobily.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dočtete
  • Kam koncern Volkswagen soustředí výrobu elektromobilů.
  • Kterých modelů se musí v Kvasinách zbavit.
  • Připraví zaměstnance automobilky o práci roboti?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se