Evropa se ocitá na prahu elektromobility, ale Česká republika zatím stále spíše přešlapuje. Víme, že je naše hospodářství do značné míry závislé na automobilovém průmyslu. Víme, že toto odvětví čekají v brzké době zásadní změny. Víme, že budeme potřebovat dostatek technologií i poněkud jinak kvalifikované lidi. Víme, že pokud chceme patřit do budoucna mezi lídry elektromobility, musíme začít sami u sebe, a víme také to, že pokud zaspíme, jen těžko budeme dohánět ztracené příležitosti. Pro tento účel byl dokonce před časem pod názvem Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice vytvořen akční plán. Nyní se však ukazuje, že pokud chceme opravdu uspět, budeme muset jeho naplnění podstatně urychlit.

20 tisíc

Do roku 2030 bude v ČR podle dosavadních odhadů potřeba minimálně 20 tisíc dobíjecích stanic.

V počtech elektromobilů Česko silně zaostává za vyspělými evropskými zeměmi a o síti dobíjecích stanic lze zatím hovořit spíše jen s nadsázkou. Přestože dotační program ministerstva dopravy počítal s 1300 dobíjecími místy v roce 2020, stále to i podle konzervativních odhadů znamená, že do roku 2025 bude v ČR potřeba vybudovat přibližně 3000 dalších dobíjecích stanic a do roku 2030 pak dokonce až 20 tisíc. Jenomže taková síť bude mít vliv také na energetickou soustavu, a neobejde se tak bez posilování rozvodných sítí ani změn týkajících se jejích řízení. Větší důraz bude potřeba klást na decentralizaci zdrojů energie a podstatné změny si vyžádá také legislativa.

ČR má tedy před sebou velkou výzvu, moře práce a poměrně málo času.