Vzdušná a prosvětlená kancelář Lukáše Nováka na pražském Smíchově pracovní prostor šéfa jedné z největších firem na českém knižním trhu moc nepřipomíná. V místnosti se nacházejí jen tři velké sběratelské tituly italských malířů. Za pár týdnů by však už mělo být vše jinak. "Tady bude brzy knihovna, kde vystavíme dvacítku nejprodávanějších bestsellerů Luxoru," ukáže jeden z akcionářů a výkonný ředitel Euromedia Group směrem k zatím prázdné stěně.
Jednička v podnikání na českém knižním trhu, pod niž spadá síť knihkupectví Luxor, čtenářský Knižní klub, knižní velkoobchod a několik nakladatelství − třeba Odeon, Ikar nebo Universum − má za sebou období plné změn. Skupina s očekávaným nekonsolidovaným obratem téměř 2,7 miliardy korun před dvěma a půl lety změnila majitele. Akcionáři se staly investiční skupina Rockaway, Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče a podíl připadl i Lukáši Novákovi. "Jsme ve fázi velmi dynamického rozvoje. Dovršili jsme svoje hlavní akvizice, tedy koupi knihkupectví Luxor a společnosti Bookretail, což byly kdysi Levné učebnice. Všechny naše aktivity se snažíme dostat do jedné budovy, takže se tady pořád dělají změny," vysvětluje Novák.
Každý den mu na stůl přistanou informace o několika stovkách vydaných knih. "Lhal bych, kdybych řekl, že mám čas číst, příležitostně zvládnu některé naše bestsellery," přiznává. Místo obracení stránek se soustřeďuje na byznys − modernizuje Luxor, spouští kulturně-literární měsíčník Page a chce ještě víc posílit distribuci knih po Česku. Jen letos bude jedna z nejdéle působících knižních skupin v tuzemsku investovat okolo 100 milionů korun. "Jsme v období, kdy na knižním trhu není stres. Firmám se daří, někomu víc, někomu míň," pochvaluje si.
◼ Studia na vysoké škole přerušil a nedokončil, místo toho začal podnikat v oblasti IT. Od roku 2016 buduje skupinu firem, která je aktivní v Česku a na Slovensku, a to v segmentech knih, IT a financí.
◼ Do skupiny patří například společnosti BootIQ a BiQ Novasoft specializujicí se na software development a SAP nebo jeden z největších finančních poradců na Slovensku Fingo.sk.
◼ Poslední dva roky vede jednoho z nejsilnějších knižních hráčů na českém trhu – skupinu Euromedia Group a knihkupectví Luxor.
HN: Krátce po vašem převzetí Euromedia Group jste koupili síť knihkupectví Luxor. Vyplatila se investice?
Luxor jsme koupili jako strategickou investici, v jejíž návratnost věříme. Žádná investice se nevrátí za rok nebo dva. Vlastně jsme koupili tři firmy (vedle Luxoru i Neopalladium a NeoluxorBooks, pozn. red.). Věděli jsme, do čeho jdeme. Naším cílem je vytvořit komplexní společnost působící na českém trhu. Chceme vytvořit úplně nový koncept, ke kterému potřebujeme Luxor. Dneska jsme lídrem nakladatelského oboru. Vůbec přitom nechci popírat objem knížek vydaných konkurenčním Albatrosem. Věřím, že oni toho vydají víc, ale my máme velmi dobré prodeje na kusy a přetahujeme se s nimi o prvenství v nakladatelské činnosti.
HN: Jak chcete měnit podobu Luxoru?
Knihy se neprodávají jako oblečení nebo elektronika. Do knihkupectví jdete za zážitkem. Nevběhnete tam a za pět minut si neodnesete knížku. Ročně u nás vychází 17 tisíc titulů, což je hodně i na velmi zkušeného čtenáře. Potřebujeme budovat vztah se zákazníkem a to je důvod, proč budeme investovat vyšší desítky milionů korun. Změníme starý vzhled knihkupectví na nový. Přicházíme s konceptem, který by měl prodejny interiérem víc připodobnit domácímu prostředí. Navíc spouštíme kulturně-literární časopis Page a také rozjedeme vlastní Page kavárny. Budeme je otevírat třeba na Václavském náměstí nebo v obchodním centru Palladium.
Co se dočtete dál
- Patří do knihkupectví různé doplňkové předměty?
- Je český knižní trh přesycený?
- Čím to je, že se v poslední době objevuje stále více českých autorů?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.