Po 33 letech práce v logistice na globální úrovni mě nepřestává udivovat, jak málo globalizovaná vlastně je světová ekonomika. Vzhledem k obavám, které se vynořují okolo globalizace, by se dalo namítnout, že je tato moje teze falešná. Ale v době, kdy se stále více šíří populismus a nacionalismus, zatímco multilateralismus čelí stále větším hrozbám, je třeba si uspořádat fakta a dobře jim porozumět.

Jedním z nich je, že pouhých 20 procent objemu celosvětové výroby míří na export. Globálně činí investice firem na koupi, vybudování nebo rozšíření mezinárodních operací méně než 10 procent jejich celkové tvorby fixního kapitálu. Pouhá tři procenta lidí žijí mimo zemi, v níž se narodili. A celosvětově − podle údajů Světové poštovní unie − činí celkový počet mezinárodních zásilek pouze 1,3 procenta z celkového počtu zásilek doručených vnitrostátně.

Současně platí, že přes všechny řeči o globálních dodavatelských řetězcích patří většina těchto vazeb k regionálním. Tento fakt potvrzuje i DHL index globální propojenosti, který sestavili vědci z NYU Stern School of Business a IESE Business School. Ukazuje se, že nikoliv globalizace sama o sobě, ale spíše regionalizace světové ekonomiky je tím, co podporuje ekonomický růst v některých částech světa.

Přeshraniční obchod, ať už v regionálním, či globálním rozsahu, napomáhá ekonomické prosperitě. Z tohoto pohledu se 4,5 miliardy lidí žijících v Asii jeví jako nezastavitelná ekonomická síla.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru