Sice to tak v posledních dnech nevypadá, ale Čína není v očích Trumpovy administrativy jediným klíčovým viníkem obřího schodku amerického zahraničního obchodu. Tím dalším jsou auta. Americký ministr obchodu Wilbur Ross se před víkendem vyjádřil varovně: "Polovina amerického schodku vzniká obchodem s Čínou, polovina zase obchodem s auty." Svá slova pronesl v Lucembursku, takže je Evropa nemohla přeslechnout. Ano, hovořil-li Ross o autech, měl na mysli zejména ta evropská.

Právě Rossovo ministerstvo v únoru prezidentu Donaldu Trumpovi doručilo zprávu, jež posuzuje, zda ponejvíce právě evropská auta představují pro USA bezpečnostní hrozbu. Prezident má do 18. května lhůtu, aby na základě zprávy rozhodl. Rossova slova lze číst tak, že je to hotová věc: "Jedním z hlavních cílů administrativy je snížení obchodního schodku," uvedl doslova. "A abychom toho dosáhli, musíme se vypořádat s deficitem s Čínou a s deficitem s auty." Pokud Trump opravdu otevře "druhou frontu" své obchodní války, frontu evropskou, zabolí to hlavně Německo, které do Ameriky vyváží ve velkém auta a autodíly. Po zahrnutí nepřímé expozice vůči USA je ale třeba k obzvláště ohroženým zemím připočíst ještě Česko, Slovensko a Maďarsko.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Co svědčí o tom, že Donald Trump rozjede obchodní válku s Evropou?
  • Co hovoří proti tomu a jak s tím souvisejí evropské volby?
  • A proč je "nerozumný" Trump horším nepřítelem Andreje Babiše než opozice?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se