Do konce letošního roku vzroste počet stromů, které společnost Škoda Auto na území Česka vysazuje od roku 2007, již na více než 912 000. Unikátní projekt přispívá k obnově lesních porostů i ke zvýšení biodiverzity po celém Česku.

Když automobilka zahájila projekt Škoda Stromky, lidé jej mohli považovat za jednu z mnoha aktivit, kterými společnost naplňuje svou společenskou odpovědnost. Ovšem nápad zasadit jeden strom za každý v Česku prodaný vůz Škoda se ukazuje jako svého druhu výjimečný projekt, který měl od začátku velký přesah s užitkem pro celou republiku.

Při spuštění tohoto programu, od nějž letos na podzim uplyne 12 let, málokdo tušil, jaké potíže české krajině přinese dlouhodobé sucho a s ním spojená kůrovcová kalamita. A že výsadba stromů může i v tomto směru prospět nejen konkrétnímu regionu, ale celé krajině na dlouhá desetiletí. Stejně málokdo odhadoval, jak bude tento projekt úspěšný: letošní příspěvek 90 918 sazenic zvýší celkový počet už na více než 912 000 nových stromů.

Mladoboleslavská automobilka provozuje celou řadu aktivit z oblasti společenské odpovědnosti: podporuje sociální služby, přispívá Centru Paraple a dalším organizacím pracujícím pro handicapované. Vloni byl oznámen program rozvoje Mladoboleslavska prostřednictvím nadačního fondu, dlouhodobě firma podporuje regiony v okolí výrobních závodů v Kvasinách a ve Vrchlabí. Ovšem přínos projektu Škoda Stromky je znát prakticky v každém koutu naší země, od ulic a alejí ve městech a na vesnicích až po nejvzácnější přírodní památky v našich horách.

Mezi dlouhodobé partnery české automobilky patří například Krkonošský národní park, v jehož sousedství se nachází závod Vrchlabí, produkující moderní automatické převodovky DQ200 jak pro vozy Škoda, tak pro modely koncernu Volkswagen. V našem nejstarším národním parku bylo v rámci projektu Škoda Stromky vysázeno již více než 170 tisíc nových stromků. Další sazenice zapustily své kořeny v okolí závodu Kvasiny, který se nachází v podhůří Orlických hor. I zde byly vysázeny desítky tisíc nových dřevin.

Podstatná je zejména druhová skladba, která respektuje původní porosty. Z vysázených jehličnanů bylo nejvíce jedlí bělokorých a z listnatých stromů hraje prim buk lesní. To představuje významný přínos zejména v době kůrovcových kalamit, neboť vysazovaná vegetace odolává škůdci výrazně lépe než smrková monokultura. Škoda Auto však není pouhým garantem a donátorem, ale dobrovolníci z řad zaměstnanců a rodinných příslušníků podniku se také účastní samotné výsadby.

Automobilka si zvolila výsadbu stromků za podpory svých zaměstnanců jako symbol firemní orientace na společensko-ekologické hodnoty v rámci firemní strategie, kterou nazvala GreenFuture. Zájemci o grant se mohou hlásit z celé České republiky. Zvýhodněny jsou ovšem takové projekty výsadby, které pomáhají protierozní ochraně a rekultivaci území nebo revitalizaci skládek stavebního či komunálního odpadu.

Obnova lesů a krajiny obecně je pevnou součástí strategie GreenFuture, která zastřešuje všechny environmentální aktivity české automobilky. I těch je celá řada, výborných výsledků dosahuje společnost Škoda Auto od roku 2010 například v oblasti snižování spotřeby energií (o 28 procent) nebo množství nevyužitelného odpadu na jeden vyrobený vůz (o 76 procent).

K odpovědnosti za životní prostředí se mladoboleslavská automobilka vždy hrdě hlásila a projekt Škoda Stromky je jedním z pilířů naší strategie udržitelnosti. Těší nás, že se do této aktivity zapojili i naši autorizovaní obchodní partneři, kteří vysazují vlastní sazenice v oblastech svého působení spolu se zákazníky. Máme o to větší radost, že se naše myšlenka ujala stejně dobře jako téměř již milion nových sazenic a že je v dnešní diskusi o stavu životního prostředí a klimatu možná ještě aktuálnější než na začátku před dvanácti lety.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist