Za velkými monitory sedí dvojice operátorů. Na obrazovkách sledují mapu světa, na které jsou v oblasti oceánů vidět desítky modrých teček. Najednou se jedna z těch uprostřed Atlantiku červeně rozbliká. V počítačové místnosti rázem začnou rudě blikat i světla na stropě a zazní alarm. "To signalizuje poruchu na jedné z lodí, na které dohlížíme. V tomto případě se jedná pouze o simulaci. Alarmy se ale typicky spouštějí, když na plavidlu dojde třeba ke zkratu či přetížení celé lodní sítě," říká Jiří Vodička, manažer ostravského operačního střediska firmy ABB. Z něj místní experti švédsko-švýcarské společnosti dohlížejí na lodě vybavené elektroinstalací její výroby.

"Pokud na lodi dojde k závadě, dokážeme část poruch opravit vzdáleným přenastavením našeho softwaru. Ve vážnějších případech lodi objednáme potřebné náhradní díly, které si pak vyzvedne v nejbližším přístavu," říká dále Vodička. Dodává, že detail závady si operátoři mohou prohlédnout právě přes počítač v diagnostické místnosti. Z computeru získávají i nejaktuálnější data z místa. A to díky tomu, že lodní senzory z trajektů či výletních lidí s Ostravou komunikují přes satelit.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se