Z přehledů registrací vyplývá, že tuzemský trh s automobily zažívá pokles. Je tomu tak i z pohledu financování?
MN: V rámci vývoje registrací se může zdát, že trh padá, my však za tím vidíme spíše změnu taktiky značek, které zde auta registrovaly a následně vyvážely. Reálně jich tu tak jezdilo méně, než kolik hlásaly statistiky. Skutečný český trh je podle nás stejný, možná i mírně roste.
Z pohledu fleetového prodeje firmy nepřestávají auta nakupovat ani obměňovat, prodlužuje se však doba operativního leasingu.
RU: Nejběžnější doba na financování je 36 měsíců, je to i s ohledem na to, že v tomto časovém období vychází nejlépe zůstatková hodnota vozu. Daří se nám získávat nové klienty a klienti se často také vrací.
Cítíte pokles poptávky po dieselech a růst zájmu o alternativní pohony?
MN: Některé z firem na benzinové verze přešly. Dnes je však patrný návrat, ovlivněný nižšími náklady na provoz při vyšších nájezdech. V absolutních číslech je prodej dieselů nižší, ale to je způsobené i tím, že např. oblíbené Fabie a Rapidy s naftovými motory byly časem vyřazeny z nabídky. Návrat vznětových motorů do modelu Scala a Kamiq naopak potvrzuje, že diesel je stále oblíbený.
A jak je to se zájmem o CNG?
MN: Jde o nejvíce rošířené alternativní palivo na českém trhu především díky CNG verzi Octavie, nejpopulárnějšímu vozu na trhu. Velmi oblíbená je především u firem. Trh rostl až do výluky ve výrobě během přechodu na novou motorizaci s delším dojezdem na plyn. Letos jde opět nahoru a my tomuto palivu hodně věříme. Jde o zajímavou alternativu nenutící uživatele měnit návyky. Aktuálně chystáme uvedení vozů Škoda Kamiq a Scala v provedení CNG a řeší se i zavedení CNG variant u dalších modelů.
Nepřináší CNG vyšší servisní náklady?
RU: Servisní náklady jsou srovnatelné až na to, že CNG vozy mají stanovené kratší servisní intervaly. To jisté navýšení celkových servisních nákladů přináší. CNG už sice není tak atraktivní jako v době, kdy se náklady na ujetý kilometr pohybovaly na polovině nákladů benzinových motorů, ale pořád jde o výhodnější palivo a při větších nájezdech se vyplatí.
Evidujete už poptávku po prvním elektromobilu Škoda?
MN: Zhruba před rokem jsme mezi vybranými fleetovými klienty dělali průzkum a zájem nás až překvapil. Nenarazili jsme na jedinou firmu, která by si nechtěla objednat alespoň jeden takový vůz.
Letos jsme spustili projekt E-Pilot, založený na testování deseti vozů Citigo postavených na platformě VW E-up. Ty půjčujeme primárně větším zákazníkům, ale prostřednictvím partnerů si je mohou vyzkoušet i menší zákazníci. Jejich zpětná vazba je velmi pozitivní.
Před několika týdny jsme spustili i předobjednávky sériového modelu Citigoe iV. Evidujeme jich už několik stovek a čekáme ještě podstatný nárůst. U větších firem jsou procesy schvalování poněkud delší. Jejich závazný zájem se teprve projeví. Z našeho pohledu má smysl uvažovat o elektrifikované verzi Citigo tam, kde se bude přes noc nabíjet a přes den sloužit k pojížďkám po městě. Potenciál je velký. Zákazníci počítají s velmi nízkými náklady na provoz, s parkováním zdarma v modrých zónách, s nulovou silniční daní a zajímají se také o další zvýhodnění, o kterých stát uvažuje. Masový zájem však očekáváme až s nasazením vozu ve střední třídě.
RU: Na opačné straně spektra je Superb plug-in hybrid. Vnímáme obrovskou poptávku ze strany managementů firem, které požadují vůz v této kategorii, ale zároveň se chtějí chovat ekologicky. Výhodou klasického spalovacího motoru je plnohodnotný dojezd, elektromotor je naopak výhodný pro krátké pojížďky po městě.
Budete zákazníkům nabízet i služby v podobě řešení dobíjení uvnitř firmy? Tady se často nejvíce projevuje nedostatek zkušeností a firem schopných poradit a pomoci.
MN: Určitě. Nechceme být jen prodejcem vozu. Snažíme se být partnerem od počátku, kdy klient začne o elektromobilu uvažovat. Dealer by měl být schopen pomoci mu už s rozhodnutím, zda je, či není tento typ pohonu pro jeho potřeby vhodný. Jsme schopni pomoci také s energetickým auditem, vypracováním studie proveditelnosti projektu dobíjecích stanic jak v rámci firmy, tak i při dobíjení v celorepublikové síti. Nabídneme wallboxy včetně montáže i řešení, která eliminují nevýhody nejednotnosti systémů dobíjení u jednotlivých energetických společností.
Nechceme, aby se v souvislosti s elektromobilitou zbytečně šířily negativní zkušenosti.
Díky koncernovým technologiím jsme mohli s eletromobilitou přijít mnohem dříve. Neměli jsme však v úmyslu přicházet s polovičatým produktem a polovičatými službami. Nechtěli jsme nabídnout drahý vůz s krátkým dojezdem a s řadou problémů, na které zákazník přichází až v průběhu užívání. Proto přicházíme s nabídkou až nyní, kdy máme ucelené řešení. Máme auto za velmi zajímavou cenu, se zajímavým dojezdem, který nabízí uživatelům smysluplné využití.
Hybridní technologie je oproti klasickým vozům složitější, a přináší tedy logicky i vyšší cenu a servisní náklady, u elektromobilů je tomu u servisních nákladů naopak. Nakolik se tyto aspekty odrazí v ceně operativního leasingu?
MN: Plug-in hybrid je oproti dieselu dražší jen o několik tisíc korun. V tomto ohledu se nám vůz podařilo nacenit velmi zajímavě a i díky tomu je poptávka velmi vysoká. Elektrické Citigo je v porovnání s běžnými technologiemi sice podstatně dražší, mezi elektromobily ovšem velmi konkurenceschopné.
RU: Nastavení operačtivního leasingu se dnes špatně hodnotí, protože podstatným faktorem tohoto financování je zůstatková hodnota vozu. Je těžké odhadnout, jak dobře se budou tyto vozy prodávat.
A zohledníte snížené servisní náklady elektromobilů?
MN: Ve srovnání s konvenčními vozy jsou zatím servisní náklady na elektromobily o 30 procent nižší. Ale jak jsme už uvedli, chceme nabízet rozšířené služby, tím pádem se ceny vyrovnají.
O jaké financování a služby je z pohledu fleetových zákazníků největší zájem?
RU: Z pohledu fleetových klientů jednoznačně převládá zájem o operativní leasing. Tvoří zhruba 75 procent, zbytek připadá na financování úvěrem. V minulosti firmy braly operativní leasing na rok, od toho nyní kvůli finanční náročnosti ustupují. Největší zájem je o 36 měsíců, případně 48 měsíců. Ve velké míře však využívají i servisní služby zahrnující např. přezutí pneumatik, dálniční známky, pojištění… Osmdesát procent klientů, kteří si berou operativní leasing, těchto služeb využívá.
Co považujete za svou největší konkurenční výhodu?
RU: Servisní síť vybudovanou za pomoci partnerů. Dovedeme nabídnout servis ve velmi krátké době a vzdálenosti od sídla kterékoliv firmy či bydliště.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist