Z přehledů registrací vyplývá, že tuzemský trh s automobily zažívá pokles. Je tomu tak i z pohledu financování?
MN: V rámci vývoje registrací se může zdát, že trh padá, my však za tím vidíme spíše změnu taktiky značek, které zde auta registrovaly a následně vyvážely. Reálně jich tu tak jezdilo méně, než kolik hlásaly statistiky. Skutečný český trh je podle nás stejný, možná i mírně roste.
Z pohledu fleetového prodeje firmy nepřestávají auta nakupovat ani obměňovat, prodlužuje se však doba operativního leasingu.
RU: Nejběžnější doba na financování je 36 měsíců, je to i s ohledem na to, že v tomto časovém období vychází nejlépe zůstatková hodnota vozu. Daří se nám získávat nové klienty a klienti se často také vrací.
Cítíte pokles poptávky po dieselech a růst zájmu o alternativní pohony?
MN: Některé z firem na benzinové verze přešly. Dnes je však patrný návrat, ovlivněný nižšími náklady na provoz při vyšších nájezdech. V absolutních číslech je prodej dieselů nižší, ale to je způsobené i tím, že např. oblíbené Fabie a Rapidy s naftovými motory byly časem vyřazeny z nabídky. Návrat vznětových motorů do modelu Scala a Kamiq naopak potvrzuje, že diesel je stále oblíbený.
A jak je to se zájmem o CNG?
MN: Jde o nejvíce rošířené alternativní palivo na českém trhu především díky CNG verzi Octavie, nejpopulárnějšímu vozu na trhu. Velmi oblíbená je především u firem. Trh rostl až do výluky ve výrobě během přechodu na novou motorizaci s delším dojezdem na plyn. Letos jde opět nahoru a my tomuto palivu hodně věříme. Jde o zajímavou alternativu nenutící uživatele měnit návyky. Aktuálně chystáme uvedení vozů Škoda Kamiq a Scala v provedení CNG a řeší se i zavedení CNG variant u dalších modelů.
Nepřináší CNG vyšší servisní náklady?
RU: Servisní náklady jsou srovnatelné až na to, že CNG vozy mají stanovené kratší servisní intervaly. To jisté navýšení celkových servisních nákladů přináší. CNG už sice není tak atraktivní jako v době, kdy se náklady na ujetý kilometr pohybovaly na polovině nákladů benzinových motorů, ale pořád jde o výhodnější palivo a při větších nájezdech se vyplatí.
Evidujete už poptávku po prvním elektromobilu Škoda?
MN: Zhruba před rokem jsme mezi vybranými fleetovými klienty dělali průzkum a zájem nás až překvapil. Nenarazili jsme na jedinou firmu, která by si nechtěla objednat alespoň jeden takový vůz.
Letos jsme spustili projekt E-Pilot, založený na testování deseti vozů Citigo postavených na platformě VW E-up. Ty půjčujeme primárně větším zákazníkům, ale prostřednictvím partnerů si je mohou vyzkoušet i menší zákazníci. Jejich zpětná vazba je velmi pozitivní.
Před několika týdny jsme spustili i předobjednávky sériového modelu Citigoe iV. Evidujeme jich už několik stovek a čekáme ještě podstatný nárůst. U větších firem jsou procesy schvalování poněkud delší. Jejich závazný zájem se teprve projeví. Z našeho pohledu má smysl uvažovat o elektrifikované verzi Citigo tam, kde se bude přes noc nabíjet a přes den sloužit k pojížďkám po městě. Potenciál je velký. Zákazníci počítají s velmi nízkými náklady na provoz, s parkováním zdarma v modrých zónách, s nulovou silniční daní a zajímají se také o další zvýhodnění, o kterých stát uvažuje. Masový zájem však očekáváme až s nasazením vozu ve střední třídě.
RU: Na opačné straně spektra je Superb plug-in hybrid. Vnímáme obrovskou poptávku ze strany managementů firem, které požadují vůz v této kategorii, ale zároveň se chtějí chovat ekologicky. Výhodou klasického spalovacího motoru je plnohodnotný dojezd, elektromotor je naopak výhodný pro krátké pojížďky po městě.
Budete zákazníkům nabízet i služby v podobě řešení dobíjení uvnitř firmy? Tady se často nejvíce projevuje nedostatek zkušeností a firem schopných poradit a pomoci.
MN: Určitě. Nechceme být jen prodejcem vozu. Snažíme se být partnerem od počátku, kdy klient začne o elektromobilu uvažovat. Dealer by měl být schopen pomoci mu už s rozhodnutím, zda je, či není tento typ pohonu pro jeho potřeby vhodný. Jsme schopni pomoci také s energetickým auditem, vypracováním studie proveditelnosti projektu dobíjecích stanic jak v rámci firmy, tak i při dobíjení v celorepublikové síti. Nabídneme wallboxy včetně montáže i řešení, která eliminují nevýhody nejednotnosti systémů dobíjení u jednotlivých energetických společností.
Nechceme, aby se v souvislosti s elektromobilitou zbytečně šířily negativní zkušenosti.
Díky koncernovým technologiím jsme mohli s eletromobilitou přijít mnohem dříve. Neměli jsme však v úmyslu přicházet s polovičatým produktem a polovičatými službami. Nechtěli jsme nabídnout drahý vůz s krátkým dojezdem a s řadou problémů, na které zákazník přichází až v průběhu užívání. Proto přicházíme s nabídkou až nyní, kdy máme ucelené řešení. Máme auto za velmi zajímavou cenu, se zajímavým dojezdem, který nabízí uživatelům smysluplné využití.
Hybridní technologie je oproti klasickým vozům složitější, a přináší tedy logicky i vyšší cenu a servisní náklady, u elektromobilů je tomu u servisních nákladů naopak. Nakolik se tyto aspekty odrazí v ceně operativního leasingu?
MN: Plug-in hybrid je oproti dieselu dražší jen o několik tisíc korun. V tomto ohledu se nám vůz podařilo nacenit velmi zajímavě a i díky tomu je poptávka velmi vysoká. Elektrické Citigo je v porovnání s běžnými technologiemi sice podstatně dražší, mezi elektromobily ovšem velmi konkurenceschopné.
RU: Nastavení operačtivního leasingu se dnes špatně hodnotí, protože podstatným faktorem tohoto financování je zůstatková hodnota vozu. Je těžké odhadnout, jak dobře se budou tyto vozy prodávat.
A zohledníte snížené servisní náklady elektromobilů?
MN: Ve srovnání s konvenčními vozy jsou zatím servisní náklady na elektromobily o 30 procent nižší. Ale jak jsme už uvedli, chceme nabízet rozšířené služby, tím pádem se ceny vyrovnají.
O jaké financování a služby je z pohledu fleetových zákazníků největší zájem?
RU: Z pohledu fleetových klientů jednoznačně převládá zájem o operativní leasing. Tvoří zhruba 75 procent, zbytek připadá na financování úvěrem. V minulosti firmy braly operativní leasing na rok, od toho nyní kvůli finanční náročnosti ustupují. Největší zájem je o 36 měsíců, případně 48 měsíců. Ve velké míře však využívají i servisní služby zahrnující např. přezutí pneumatik, dálniční známky, pojištění… Osmdesát procent klientů, kteří si berou operativní leasing, těchto služeb využívá.
Co považujete za svou největší konkurenční výhodu?
RU: Servisní síť vybudovanou za pomoci partnerů. Dovedeme nabídnout servis ve velmi krátké době a vzdálenosti od sídla kterékoliv firmy či bydliště.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist