Katastrofické scénáře zvyšují čtenost. To je jedno z vysvětlení, proč se (nejen) v českých médiích už dlouhou dobu objevují různé "analýzy" blížící se recese. Za těmito temnými vizemi nestojí jen část novinářů bojující o takzvaný click rate, ale často bohužel i lidé, kteří si do kolonky zaměstnání píší ekonom.
Nebezpečí výše popsané snahy o zviditelnění je vidět na vývoji v Německu. Tamní ekonomika je silně zasažena brexitem, ale to je jen část příběhu. K současné německé recesi totiž silně přispěly i domácnosti a firmy, které uvěřily negativním ekonomickým věštbám a začaly oddalovat část své spotřeby a investic.
V Česku důvod k recesi není nyní téměř žádný. Domácí poptávka je silná, nezaměstnanost je rekordně nízká, výrazně rostou mzdy… Z důvodu horšího výkonu eurozóny sice zpomalila zahraniční poptávka, nicméně i ta celkově zůstává velmi slušná. A většina smysluplných analýz ukazuje, že by recesi nepřinesl ani tvrdý brexit či zvýšení amerických cel.
Recese jsou období, kterými si jednou za čas ekonomika prostě projde (Česka nevyjímaje). A je pravděpodobné, že v tom okamžiku se všichni ti, kteří ji už léta věští, ozvou se slovy "já jsem vám to říkal/říkala".
Na tomto místě tak nezbývá než doufat, že Češi neudělají stejnou chybu jako Němci. Protože nejhloupější recese je ta, kterou si způsobíme sami.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist