Česká televize byla poslední dobou pod velkým tlakem politiků, teď ji však třeba i jindy velmi kritický premiér Andrej Babiš chválí za vysílání o situaci kolem koronaviru. Spory se ale jistě zase vrátí. ČT docházejí peníze a podle jejího šéfa Petra Dvořáka se buď budou muset zvýšit koncesionářské poplatky, nebo televize omezí to, co dělá.
HN: Může teď paradoxně ČT nemoc Covid-19 pomoci uklidnit kritiku některých politiků, protože situace ukázala, proč je důležité mít veřejnoprávní médium?
Význam veřejnoprávní televize se ukazuje vždy, když se společnost dostává do nějaké krize. Ať už jsou to přírodní pohromy, nebo to, co je teď. ČT se dokáže mobilizovat rychle a díky vysoké kvalitě se stáváme hlavním zdrojem informací, ke kterému se lidé obrací. Myslím si, že ten tlak na nás loni možná vznikal i proto, že se dlouho naštěstí nic zásadního nedělo. A to dalo šanci všem nepřátelům, kteří se o nás otírali, zpochybňovat řadu detailů, protože celkový význam veřejné služby nebyl tak jasně vidět. Teď když vidí, co děláme a jak pomáháme, jsou zticha, protože by to nebylo populární.
HN: Takže až se krize přežene, bude ČT opět pod tlakem?
Mám zkušenost, že se to stává v pravidelných cyklech. Až se to přežene, tak všechny výtky přijdou znovu na přetřes.
HN: Měla by se i podle vás vést debata, jak by měla veřejná služba televize vypadat? Bude snaha ji nově definovat?
Měli jsme v plánu letos takovou debatu sami iniciovat. Nejen s politiky, ale na celonárodní úrovni. Chtěli jsme se ptát i těch, pro které to děláme, tedy koncesionářů a různých organizací. Jaký má být rozsah a obsah veřejnoprávní služby a jakými kanály ji dopravit k uživatelům. Současná situace nás trochu zbrzdila, ale my se teď stejně naplno soustředíme na naše hlavní poslání: zpravodajský servis a pomoc nejohroženějším skupinám.
◼ Vystudoval technickou kybernetiku na Elektrotechnické fakultě ČVUT v Praze.
◼ Spoluzaložil PR agenturu B.I.G., už od roku 1993 ale začal spolupracovat s finanční skupinou PPF miliardáře
Petra Kellnera.
Na starosti měl rozvoj Expandia banky, později eBanky. Přes PPF byl i ve vedení fotbalové Slavie.
◼ Když Kellnerova skupina ovládla v roce 2002 televizi Nova, stal se jednatelem firmy CET 21, která
držela vysílací licenci.
O rok později byl jmenován jejím generálním ředitelem. V křesle zůstal i poté, co ji převzala skupina CME, a to až do listopadu 2010. V CME na čas zastával post viceprezidenta a podle médií z něj odešel s odstupným ve výši přes 14 milionů korun.
◼ Zhruba po roce na volné noze, kdy pomáhal zařizovat manželce pražskou fotografickou Leica Gallery, zvítězil v tendru na nového šéfa ČT. Ve druhém kole hlasování porazil Hynka Chudárka z hudební TV Óčko. "Zaimponovalo mi i to, že hovořil devět minut a 55 sekund. To je manažerský přístup, který legitimuje tohoto pána k vedení ČT," řekl tehdejší šéf Rady ČT Milan Uhde k Dvořákově desetiminutové prezentaci.
◼ Jeho první funkční období v křesle ředitele ČT skončilo v roce 2017, opět ale zvítězil v tendru na nového ředitele. Druhé funkční období mu tak skončí 30. září 2023.
◼ Mezi jeho záliby patří kromě fotografování sport a hudba.
Je podruhé ženatý, má čtyři dcery.
HN: ČT je často pod palbou kritiky politiků, že není dost objektivní či důvěryhodná. Jaké máte v průzkumech výsledky hlavně u zpravodajství či publicistiky?
Máme třikrát větší důvěryhodnost zpravodajství než komerční televize. Teď jsme si dělali průzkum kvůli koronaviru a agentura Kantar ukázala, že 39 procent všech občanů ČR nejčastěji hledá a získává informace o koronaviru z vysílání ČT24. Dalších 27 procent hledá na internetových serverech a 11 procent lidí jde na komerční televize. Spokojenost s ČT24 roste, za poslední tři týdny se zvýšila o šest procent. Protože lidé vidí, že přinášíme korektní a srozumitelné informace.
Projevuje se to i na sledovanosti − ČT24 je druhý a občas i první nejsledovanější kanál celého trhu. Na naše Události se nyní dívá dvojnásobný počet diváků než v normální době. A je to jen proto, že lidé nehledají jen zábavu. Hledají informace a ty nacházejí u nás.
Takže jednoznačně se nám daří dělat veřejnou službu pro velkou část lidí.
Samozřejmě se nikdy nestane, že budou spokojení úplně všichni.
HN: Máte už změřenou sledovanost nového vzdělávacího pořadu UčíTelka a kanálu ČT3 pro seniory?
Oba pořady vznikly v rekordně krátké době. Měl jsem nějaká očekávání, ale výsledek je významně lepší. Na UčíTelku, která je pro cílovou skupinu 4−12 let, se dívá zhruba každé druhé dítě, které v danou dobu sleduje televizi. U programu pro seniory, přestože jeho naladění nebylo jednoduché, byla hned první den celková sledovanost devět procent a u seniorů asi 14 procent.
HN: Mimochodem kdo s nápadem na tyto nové pořady přišel?
Prvotní impulz vzešel asi ode mě, potom to převzali naši lidé. Věděl jsem, že jsou profíci, ale že do toho nastoupí takovým způsobem a s takovou energií, jsem úplně nečekal. Když ale naši lidé vidí, že projekt má smysl, dopad a přesah, dávají do toho srdce. To se u těchto projektů prokázalo.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.