Velkosklady. Výrobní haly. Prodejny potravinových řetězců. Hotely. Nemocnice. Tam všude si v posledních měsících uvědomili, že obyčejný člověk s mopem je zkrátka v současné době nedostatečnou ochranou před viry a bakteriemi. Nejde už jen o standardní provozní dezinfekci, ale také o ochranu zákazníků a zaměstnanců. Proto se ke slovu dostávají noví pomocníci. Stačí je přitom jen nabít a naprogramovat, o vše ostatní se postarají sami. Právě na takovém principu funguje i dezinfekční UV robot od společnosti Beta Robotics. "Zaznamenali jsme výrazný nárůst v poptávkách i v prodeji. Firmy slyší na to, že mají s naším UV robotem výraznou konkurenční výhodu," říká obchodní ředitel Beta Robotics Jiří Stříž.

Na jakém principu UV robot funguje?

Skládá se v podstatě z autonomního vozíku a zdroje UV-C záření. UV-C jako dezinfekci známe desítky let a používá se například jako dodatková dezinfekce na operačních sálech. UV robot je schopen jezdit po prostoru dle svého programu − může otevírat a zavírat dveře, přivolat si výtah. Jeho obrovskou výhodou je to, že se dokáže pohybovat, jen tak je možné kritická místa dezinfikovat déle a z různých úhlů. Podle složitosti prostoru je schopen dezinfikovat zhruba 1000 m2 za zhruba 150 minut. Má i další funkce, například termokameru. Díky ní může robot mezi lidi a kontrolovat jejich teplotu, takže je možné ho využít 24 hodin denně.

Jak člověk pozná, že prostory opravdu vyčistil, dezinfikoval?

Výsledek lze ověřit například ATP testy, kde vidíte organické znečištění před a po. Robota tímto způsobem předvádíme zákazníkům. Přijedeme, odebereme stěry, vydezinfikujeme pomocí UV-C a potom dalším stěrem dokážeme účinnost řešení a zároveň zákazníkovi vytipujeme riziková místa.

Jiří Stříž (33)

Většinu profesního života strávil v logistice na pozicích napříč Evropou. Pro zahraniční automatizační skupinu 3V Group vytvořil logistické zázemí pro její vstup na evropské trhy. V Beta Robotics má na starosti prodej a rozvoj moderní logistiky ve firmách.

Jakým způsobem se robot uvádí do provozu?

Je to velice jednoduché. Robota přivezeme, obsluhu zaškolíme a hned je možné dezinfikovat. Je pouze potřeba rovná bezbariérová podlaha a zamezit přístupu osob do blízkosti robota během samotné dezinfekce.

Co všechno zákazníkům nabízíte za podporu?

Chceme být pro zákazníka partnerem a nabízet řešení, které mu pomůže růst a řešit největší problémy. Zákazníka navštívíme a připravíme audit, v němž určíme vhodnost použití UV robota a připravíme i plán financování. U složitějších systémů, například ve skladech, kde je více robotů (AGV), kteří by měli nahradit pracovníky nebo starší technologie, řešíme i celkový koncept, včetně úpravy softwaru, počítáme náklady, návratnost, a hlavně okamžité úspory.

Nabízíte i pořízení prostřednictvím operativního leasingu. Využívají toho zákazníci hodně?

Ano, je to stejné jako u aut. Platíte měsíčně částku za pronájem s libovolnou dobou zápůjčky. Během této doby máme na starosti veškerý servis a opravy. V případě, že provedeme upgrade − jak softwarový, tak hardwarový −, vždy jej přeneseme na současné zákazníky. Operativní leasing je výhodný pro firmy, protože neomezuje výrazně cash flow a v tomto konkrétním případě i tím, že někteří zákazníci si UV robota berou jen na omezenou dobu a počítají s tím, že ho vrátí, až koronavirová krize odezní.

Kdo jsou vaši současní zákazníci?

Začali jsme vesměs potravináři a během posledních pár měsíců jsme se skokově rozšířili na téměř veškeré obory. Od kanceláří a nákupních center přes výrobní podniky až po nemocnice. Robota používají na dezinfekci větších prostor − kanceláří, společných prostor, čekáren, kantýn či uliček v supermarketech.

Kromě UV robota nabízíte i další robotické pomocníky. Co všechno zvládnou?

Je jich opravdu hodně, jen základních typů robotů máme 23. Už to nejsou jen "hloupé vláčky", co následují drát v podlaze a zastaví, pokud do něčeho narazí. Jedná se už o komplexní řešení, kdy vyspělý software zaručí funkčnost a vysokou flexibilitu. Dokážeme v provozu nebo skladu manipulovat i jen s jedním balíčkem nebo předmětem. Klidně i vytahovat nebo vkládat do regálů či převážet od stanoviště ke stanovišti. Samozřejmostí jsou rovněž palety, kde dokážeme například naložit nebo vyložit celý kamion bez pomoci jediného člověka. Zvládneme zvedat břemena až do 1600 kilogramů a do výšky 9,2 metru. Vše probíhá automaticky, šetříme místem, lidmi i časem. V některých prostorech není nutné ani svítit nebo vytápět.

Očekáváte, že se o ně zvedne zájem v souvislosti s koronavirovou krizí?

Pokud někomu vysvětlíte, že dokážete zefektivnit materiálové toky, snížit závislost na lidském faktoru, zamezit krádežím a záměnám ve skladě, ušetřit za energie, pracovníky, a zaručíte návratnost, tak je těžké najít důvod, proč se alespoň nezačít zajímat o tento druh automatizace. A poté je tu naše zmíněná konkurenční výhoda v podobě vlastního financování ve formě úvěrů nebo operativního leasingu.