Ema má mísu, máma má maso, ó, my se máme. Okřídlenou říkačku bychom teď měli českým prvňáčkům poopravit, aby byla víc ze života: Itálie má opět most v Janově, Česko stále nemá lávku v Troji, ó, my se nemáme. Jen považte: země, nad kterou čeští vládní politici na jaře ohrnovali nos kvůli údajně nezvládnuté pandemii koronaviru, otevřela v pondělí, pouhé necelé dva roky od zřícení janovského Morandiho viaduktu, jeho náhradu. Nový dálniční most Svatého Jiří s osmnácti pilíři je pětačtyřicet metrů vysoký a přes kilometr dlouhý − takový dvakrát větší Nuselský most v Praze.
Dál už ale není, kromě čas od času se hroutících přestárlých mostních konstrukcí, co srovnávat. Zřícenou lávku v pražské Troji (spadla v prosinci 2017) nahrazuje dodnes přívoz, protože její náhradnice o délce 256 metrů má být otevřena teprve v říjnu. Po kriticky narušeném Libeňském mostě jezdí tramvaje už dva a půl roku krokem, protože rekonstrukce ještě ani nezačala. Ve stadiu pouhých příprav zůstává i oprava dalších pražských mostů v havarijním stavu − Hlávkova, Legií, Palackého.
A jak by to asi dopadlo, kdyby se nedejbože něco stalo s mnohem monstróznějším přemostěním Nuselského údolí, napovídají nekonečné průtahy při výstavbě trasy metra D. Ta je totiž už čtyřicet let koncipována jako eventuální náhrada trasy C, pokud by došlo k uzavření Nuselského mostu (k jehož výstavbě se mimochodem rovněž přikročilo až po desetiletích diskusí, což platí i o české dálniční síti a časem bude platit, doufejme, i o tuzemské vysokorychlostní železnici nebo Pražském okruhu).
Most v Janově a vůbec italské stavitelství a stavební legislativa nastavují českým protějškům nelichotivé zrcadlo. Už řadu let slibují ministři premiéra Andreje Babiše zjednodušení a zrychlení stavebního řízení − a pořád nic. Jen nerozhodnost a průtahy. V žebříčku rychlosti povolování staveb zůstává Česko na 157. místě za Kamerunem a Burundi. Než se to zlepší, mají se Babišův kabinet i naše stavebnictví od rychlých a pružných Italů co učit.
Obavy místních kalí velkolepé show na janovském mostě. Město kvůli absenci mostu přicházelo denně o miliony eur
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist