IT vývojář Mirek Sobotka (37) upravil dvě své dodávky tak, aby se v nich dalo nezávisle cestovat a okolí zbytečně neupozorňovat na fakt, že se jedná o auto, ve kterém se dá přespat nebo usmažit vajíčka. Z obyčejné dodávky si vytvořil auto s vlastnoručně vyrobeným nábytkem a spoustou komfortních prvků.
Jak vás napadlo přestavět si dodávku na obytné auto?
Pro mě je to přirozený vývoj. Dvacet let jezdím po skalních oblastech, kde lezeme, a zároveň 12 let i po letových terénech kvůli paraglidingu. V začátcích člověk spal pod širákem nebo ve stanu, s partnerkou jsme pak ocenili možnost přespání v delším kombíku. Když se nám narodil syn a pořídili jsme si psa, nahradili jsme kombík osobní dodávkou a později jsem si vyrobil obytnou vestavbu do větší dodávky. Hlavní výhody vidím v tom, že strávím čas v přírodě, mimo hlavní turistické destinace, s jistou úrovní komfortu pro rodinu a velkou mírou flexibility − cesty moc neplánujeme. Zároveň preferuji kompaktnější rozměry dodávky, provoz bez externího připojení elektřiny a nenápadné provedení bez zbytečností a s důrazem na maximální bezpečnost, takže auto při letmém pohledu nepůsobí jako obytné. S kulturou obřích obytných aut se úplně neztotožňuji.
Které modely jste přestavoval? Kupoval jste všechny věci, nebo jste si něco i sám vyrobil?
První dodávkou byl Ford Transit Custom, kam jsem přidával topení, solární panel, otočná sedadla, druhou baterii, výsuvný úložný prostor, rozkládací postel a přenosnou lednici. Nyní dodělávám Fiat Ducato L2H2, kde je toho opravdu hodně: zvuková izolace, zateplení, topení, solární panel, střešní okno s větrákem, dvě palubní baterie, elektroinstalace, zásuvka 220 V, rozšíření počtu míst (druhá řada sedadel a okna), kuchyň s vařičem a dřezem, nádrž na vodu, postel, úložný prostor, lednice, mobilní WC, skládací stolky, obložení a spousta drobností. Kupuji jednotlivé komponenty, jejich montáž a výrobu nábytku provádím sám, montovat jsem nechával pouze topení a dodatečná sedadla.
Jak se takovýto automobil musí upravit z hlediska zápisu v technickém průkazu?
U Fordu Transit jsem nic neměnil, tam to bylo bez problémů. U Fiatu Ducato jsem zapisoval rozšířený počet míst k sezení a za pomoci specializované firmy plánuji i změnu kategorie vozu. Úpravy dělám vždy tak, aby odpovídaly legislativě.
Jak se s vaším obytným autem cestuje? A jaká platí omezení, třeba pro parkování přes noc?
Omezení určitě jsou, záleží na regionu, sezoně a atraktivitě dané lokality. Míst se zákazem parkování přes noc je spousta, někde platí plošný zákaz na celou oblast. Existují populární mobilní aplikace na sdílení míst na parkování a přespání. Počty obytných aut se ale zvyšují a přibývá nových zákazů na místech, kde se dříve parkovat dalo. V některých destinacích se jede rovnou na tzv. stellplatz nebo do kempu, jinde se dá bez problému přespávat kdekoliv a do určitých oblastí bych v hlavní sezoně raději vůbec nejezdil. Problémy jsme nikde neměli, ale snažíme se o rozumný přístup, místa dopředu vybíráme, a hlavně po sobě uklízíme.
Nejdále jsme byli na Gibraltaru při cestě kolem Španělska a nedávno jsme se například vrátili z centrálních Apenin. Kromě delších cest ale dodávku využíváme celoročně i na běžné ježdění po Česku. Není nad vyhřáté auto se zázemím při podzimních výletech nebo zimních běžkách, obzvlášť s malým dítětem. Celkem najedeme asi 20 tisíc kilometrů ročně.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin Automobily.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist