CX vize/strategie

V roce 2019 vznikl v Providentu mezinárodní CX tým, který začal na všech evropských trzích (Česko, Rumunsko, Polsko, Maďarsko) pracovat na změně firemního přístupu k zákazníkům s cílem více se zaměřit na jejich potřeby a preference a aktivně jim naslouchat. Pro naplnění cíle bylo třeba začít nejprve uvnitř firmy a přiblížit zákazníka a jeho potřeby a sny všem zaměstnancům společnosti. Proto Provident připravil projekt Budování firemní kultury.

Osobní přístup k zákazníkům a znalost jejich problémů a potřeb jsou dlouhodobě základem práce obchodních zástupců společnosti. Spuštěním projektu klade firma větší důraz na efektivní předávání těchto zkušeností. Strategie stojí na třech pilířích: 1) porozumění zákazníkům díky pravidelnému získávání zpětné vazby; 2) sdílení skutečných příběhů, potřeb a snů zákazníků prostřednictvím pravidelných CX snídaní, fór a setkání zaměstnanců na všech úrovních; 3) nábor, školení a odměňování lidí také podle jejich prozákaznického přístupu. Díky tomuto projektu jsou zaměstnanci Providentu motivovanější a zase o krok blíže svým zákazníkům.

Reakce na zpětnou vazbu

Moneta Money Bank chtěla být ještě blíže svým klientům, jednoduše od nich získávat zpětnou vazbu a okamžitě ji předávat interním týmům a zaměstnancům. Jako řešení si vybrala komplexní aplikaci feedTrack od společnosti Market Vision a celý CX program se podařilo nastavit během pouhých tří měsíců.

Moneta nyní každý měsíc získá více než sedm tisíc hodnocení. Aplikace je intuitivní a přehledná a už se díky ní podařilo "zachránit" mnoho klientů. Pomáhá totiž včas reagovat na to, když se u klienta něco nepovede. Díky tomu, že banka klienta proaktivně a rychle kontaktuje, předchází zadání reklamace nebo stížnosti. Z podnětů od klientů čerpají kolegové na pobočkách, v kontaktním centru i v centrále. Pochvaly jsou ihned předávány konkrétním zaměstnancům, kritika je využita pro zlepšení produktů a služeb napříč celou společností. Díky zpětné vazbě od klientů banka například upravuje interiér poboček či rozmístění bankomatů a celková spokojenost klientů se službami se zvyšuje. Monetě se povedlo zvýšit NPS (míru loajality zákazníků) o 2−6 bodů, výrazně jí poklesl objem stížností a díky rychlému zpětnému kontaktu se bance daří udržet i zákazníky, kteří nebyli s úrovní služeb spokojení.

Výstupy z mapování zákaznických cest

Pojišťovací zprostředkovatel Insia se často setkával s problémem, že majitelé pojištěných vozů velmi rychle zapomínali, co mají vlastně pojištěno a u které pojišťovny. "Proto Insia přišla s řešením pomocí personalizovaných videí, které zákazníkům všechny potřebné údaje ze smlouvy připomenou a zároveň jim nabídnou individuální rozšíření o pojištění dalších relevantních rizik," vysvětluje Filip Koubek, spoluzakladatel firmy Motionlab, jež výsledná videa vytvořila.

Klientovi hravou formou předají informace, které se týkají jen jeho pojistného plnění, a ten získá záznam o své smlouvě ve videu. Díky interaktivním odkazům se zákazník dokáže se svým poradcem, který je mu ve videu také představen, snadno spojit v případě potřeby nebo zájmu o nový produkt. Personalizované video je součástí automatického e-mailu, který klienti dostávají od svého osobního makléře jako shrnutí pojistky automobilu. "Automatizovaně nastavené odesílání personalizovaných videopřehledů smluv včetně na míru připravených doplňkových nabídek zvýšilo zájem klientů o nové produkty, odstranilo lidskou chybovost v manuálně zasílaných informacích a celkově zlepšilo zákaznickou zkušenost," říká Koubek.

CX firemní kultura

V e-shopu s nábytkem a bytovými doplňky Bonami tvoří podle svých slov "hezčí svět i naše společné DNA". Věří, že aby je zákazníci takto vnímali a stali se pro ně první volbou při nákupu, musí začít u sebe. Jen nadšení, otevření, přátelští a odpovědní lidé totiž mohou přenést tuto DNA i na zákazníka. A tak hledali recept, jak na to. Co jejich zaměstnanci potřebují, aby se společné poslání Bonami stalo i tím osobním?

Začali rozsáhlým výzkumem mezi zaměstnanci a na jeho základě snížili počet interních kanálů, zjednodušili komunikaci a zaměřili se na tři klíčová témata: kam společnost směřuje, jakou iniciativu pro to její týmy vyvíjí a co je všechny ze života zákazníků a zaměstnanců zajímá. V tom firmě zásadně pomohla automatizace s e-mailingovou platformou Targito, díky které dostanou jak nováčci, tak zkušení kolegové přesně ten typ informací, které potřebují. Funguje to tak, že už s tím nemusí ve firmě nic dělat. "Automatizace nám pomohla nastavit společné cíle a očekávání pro celou společnost a ušetřila hodně času, který teď můžeme trávit tím, že si o společném CX cíli povídáme," říká za firmu její HR ředitelka Lucia Rott.

CX měření

Hlavním cílem projektu Wishlist bylo přiblížit zákazníkům internetového obchodu s módou Zoot možnost ukládat si jejich oblíbené produkty do seznamu přání a zároveň zvýšit jeho využitelnost. "Vyplynulo to z dat, která nám ukazovala, že používání wishlistu je minimální (0,76 % zákazníků), ale zároveň dosahuje obrovské konverze (8,49 % obratu společnosti)," říká Lukáš Haubelt, performance marketing manager firmy.

Na strategii spolupracovali zástupci Zootu s týmem platformy Targito, umožňující snadné a rychlé datové analýzy, vizualizace či strojové učení. Targito využívá konsolidovaná data o chování zákazníků v komunikaci, na webu, na "výdejnách radosti", vývoj zákaznické spokojenosti nebo výsledků interních výzkumů. Na jejich základě byl navržen automatizovaný ekosystém komunikace, který se řídí a učí zkušeností zákazníka. Každý zákazník je informován o tom, jak si může na Zootu plnit svá přání, či o slevách ve svém seznamu přání. Zoot zaznamenal růst NPS z 61,73 % na 69,08 % nebo růst počtu zákazníků, kteří uskutečnili druhý nákup do měsíce od toho prvního (z 7,56 % na 10,22 %). Podíl obratu generovaného stávajícími zákazníky na tom celkovém vzrostl z 27,08 % na 46,72 %.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Zákaznická zkušenost.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist