Myslím, že je to úžasné. Podniky v zemi se otevírají a opět tu začíná panovat něco jako svoboda pro každého. Bude to skvělé léto – okomentoval před časem jeden z příznivců historicky nejúspěšnějšího amerického baseballového týmu, New York Yankees, znovuotevření stadionů a možnost podívat se na oblíbené zápasy opět živě.

Aby se lidé na utkání dostali, musí prokázat, že jsou buď očkovaní, nebo bezinfekční a splnit několik dalších hygienických podmínek, většině to ale nevadí. „Víte co? Objednat si občerstvení na sedadle a pak si ho zajít vyzvednout není ve srovnání s tím, jak jsme dřív museli stát v dlouhých frontách a na dálku zjišťovat, jaké je skóre, vůbec tak hrozné,“ zhodnotil aktuální změny jeden z fanoušků týmu Washington Nationals.

A spolu s ním je vítají i společnosti Coca-Cola a PepsiCo, které na stadionech mohou opět prodávat své slazené nápoje a drobné občerstvení. Coca-Cola před pár dny oznámila, že její čistý zisk za letošní druhé čtvrtletí vzrostl oproti stejnému období vloni o 48 procent na 2,64 miliardy dolarů. Díky tomu se prodeje společnosti nejen vrátily na předpandemickou úroveň z roku 2019, ale dokonce ji i mírně překonaly. Vzhůru je táhly zejména právě prodejní kanály „mimo domov“, jako restaurace, kina a sportovaní akce, kde si lidé obvykle občerstvení nakupují. Průměrný americký fanoušek baseballu během zápasu utratí za jídlo a pití 42 dolarů, což mezi příznivci tohoto sportu představuje největší útratu na světě.

Zatímco před rokem byl restaurační byznys jedním z nejvíce zasažených, nyní zažívá bezprecedentní růst. „Naše výsledky ve druhém čtvrtletí jasně ukazují, že k zotavení našeho podnikání dochází rychleji než k celkovému ekonomickému oživení,“ uvedl James Quincey, generální ředitel Coca-Coly.

Firma, kterou roku 1886 založil známý lékárník John Pemberton, dosáhla na čtvrtletní tržby v hodnotě 10,13 miliardy dolarů, čímž překonala své loňské výsledky za stejné období o 42 procent. Na jednu akcii tak Coca-Cola, jež patří mezi tzv. dividendové aristokraty, tedy firmy s vyšší tržní kapitalizací, které nejméně 25 po sobě jdoucích let pravidelně zvyšují výplatu dividendy na akcii, vykázala zisk 68 centů a překonala tím odhad trhu o 20 procent.

Ne všude ve světě se ale její produkty prodávaly stejně. Nejvíce se Coca-Cole dařilo v USA, Číně, Brazílii a Nigérii, nejméně pak v jižních částech Asie. „Indie a jihovýchodní Asie byly jedinou oblastí, která v tomto čtvrtletí nedosáhla stejných objemů prodeje jako před dvěma roky,“ řekl k tomu James Quincey s tím, že během pandemie firma spoléhala na osvědčené značky. „Vždy, když je situace nějakým způsobem omezená, tak jsou větší značky ty, na které se zaměřujete,“ dodal další z šéfů firmy John Murphy.

Největší konkurent Coca-Coly, společnost PepsiCo, za druhé čtvrtletí vykázala příjmy v hodnotě 19,2 miliardy dolarů a předčila tím očekávání analytiků o sedm procent. Oslabila jen její divize Quaker Oaks, která byla nebývale silná během pandemických lockdownů – zaměřuje se totiž na výrobu ovesné kaše, snídaňových cereálií a javorového sirupu. Ve výsledku tak dokázal výrobce slazených nápojů Pepsi, Mirinda či Mountain Dew a smažených bramborových lupínků Lay’s vykázat zisk 1,72 dolaru na akcii při zhruba stejném poměru vůči ceně akcie jako Coca-Cola. A stejně jako ona se i PepsiCo řadí mezi stabilní dividendové aristokraty. 

Management obou firem ale nyní musí reagovat i na rekordně vysokou americkou inflaci, jež  aktuálně činí 5,4 procenta, potraviny a nápoje zdražují ještě výrazněji. PepsiCo už delší dobu hlásí, že pozoruje vyšší náklady na některé přísady, dopravu a práci zaměstnanců. Podle jejího finančního ředitele Hugha Johnstona proto firma očekává, že po Svátku práce, který v USA připadá na 6. září, zvýší ceny. Bude tím pokračovat ve své dlouholeté politice cenotvorby, na konci léta totiž zdražovala i v uplynulých letech.

Pokud se ale epidemiologická situace opět zhorší a fanoušci baseballu vyklidí stadiony a usednou opět jen k televizi, neměla by to být pro PepsiCo taková rána jako pro jejího hlavního konkurenta. „Jestli dojde k opětovnému uzavírání podniků nebo omezení kapacity, tak prodeje Coca-Coly utrpí víc, je totiž více závislá na prodejích ve veřejných prostorech. Z tohoto důvodu považujeme tuto firmu za rizikovější než Pepsi,“ uvedl Garrett Nelson, hlavní analytik společnosti CFRA Research s tím, že Coca-Cola má své hlavní odbytiště v restauracích, kinech a stadionech, zatímco PepsiCo je silnější v maloobchodech a nabízí rozmanitější škálu produktů.

Akcie výrobce nápojů Pepsi, Mirinda či Mountain Dew od oznámení výsledků v úterý 13. července postupně posílily až na 157,10 dolaru, což představuje jejich historické maximum. V uplynulých dnech se ale dařilo i akciím Coca-Coly. Ty v reakci na středeční zveřejnění výsledků za druhé čtvrtletí a zlepšení výhledu na celý rok 2021 připsaly asi tři procenta, a obchodovaly se tak za 57,33 dolaru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist