Bill Gates, Steve Jobs, Jeff Bezos. Všechny tyto úspěšné a velmi bohaté muže spojuje ještě jedna věc. Své podnikání rozjížděli v garáži u rodičů. Ať už se jedná o pravdu, nebo mýtus posilující obyčejné a mnohdy nelehké začátky jejich byznysu, garáže tímto způsobem získaly punc místa, kde se rodí sny.

Skutečnost je přitom mnohem prozaičtější − v garáži je dost prostoru a často ničím nerušený klid na práci. Obvykle se ale zahází nepotřebnými věcmi, zatímco auto stojí před vraty. I z tohoto důvodu se čím dál oblíbenějšími stávají obyčejné přístřešky, tzv. carporty. Mohou vypadat různě − jednoduché dřevěné či designové, nebo dokonce se solárními panely na střeše. Svůj úkol však plní bezezbytku − poskytnou autu nebo autům ochranu před padajícím listím a kroupami, případně v létě vytvoří stín, aby se z vozu během chvilky nestala vyhřátá plechovka.

Větší auto, než bývalo zvykem

Oslovení výrobci a prodejci carportů se shodují, že zájem o ně roste jak u novostaveb, tak i u starších rodinných domů. V případě nových domů totiž majitelé bojují s každým metrem čtverečním, což je dáno jak drahými pozemky, tak především čím dál dražšími stavebními materiály.

Velice pečlivě proto zvažují, zda často pětinu celkové plochy domu vyhradí pouze automobilu, a to na úkor všech ostatních místností v domě. Není-li pro takové lidi auto srdeční nebo statusovou záležitostí, ale obyčejným dopravním prostředkem, přístřešek jim přijde jako vhodná volba, která šetří prostor i náklady.

„Zároveň lidé přicházejí na to, že kromě parkování vozu mohou přístřešek využít i k zahradnímu posezení. Snadná a rychlá montáž jsou další z ohromných výhod. Navíc ke stavbě nepotřebujete stavební povolení, bohatě vám postačí ohláška u příslušného úřadu,“ vysvětluje důvody Miroslav Zelený, majitel společnosti Hobbytec.cz, která se na garáže a carporty specializuje.

Majitelé starších domů zase o carportech často začínají uvažovat ve chvílích, kdy jejich stávající garáž přestane rozměrově stačit. Typickým příkladem je mladá rodina jezdící v SUV, která koupí starší domek s garáží optimalizovanou tak maximálně na rozměry Škody 1000 MB nebo Trabanta. Pokud nechtějí své auto poškrábat, musí se poohlédnout po přístřešku. „Lidé také mají více vozidel v rodině, což nebývalo dříve zvykem, a garáže disponují omezenými rozměrovými možnostmi. Stavět novou se často nevyplatí. Přístřešek nabízí daleko větší variabilitu. Navíc se vlastnostmi vyrovná zděné garáži,“ doplňuje Miroslav Zelený.

Na rozdíl od klasické garáže si přístřešky lze uzpůsobit svému vkusu. „Pozorujeme vyšší nároky na kvalitní zpracování a vzhled. Přístřešek musí ladit se svým okolím a patřit k domu. Lidé touží po variantě zcela na míru. Trendem jsou přístřešky přikotvené k domu či nadstandardní varianty pro více automobilů. Oblíbený je ocelový přístřešek pro auto, který je možné obohatit o boční stěny a prostor ještě více uzavřít,“ vyjmenovává Zelený.

Z plechu, dřeva, betonu nebo zděné

Spoustu lidí však odrazuje jejich estetický vzhled. Když už si pořizují novostavbu, často za několik milionů korun, obyčejná plechová garáž vedle ní působí jako pěst na oko. Alternativou pro takové jedince jsou montované garáže s omítkou. Takto postavený prostor pro vůz s kvalitní omítkou se vzhledem prakticky vyrovná té zděné. „V poslední době lidé chtějí mobilní garáže, které se dají snadno přestěhovat z místa na místo. Zároveň jsou levné a spolehlivě ochrání vozidlo. Takové parametry splňují montované plechové garáže s omítkou,“ upozorňuje na aktuální trend Miroslav Zelený.

Pokud má někdo v oblibě přírodní materiál, pak je ideální variantou dřevěná garáž. Musí se však připravit na náročnější údržbu. Dřevo stárne mnohem rychleji než ostatní materiály a při nedostatečném ošetření přitahuje plíseň i vlhkost, což se může projevit nejen na stavbě samotné, ale i na věcech, které v takové garáži člověk skladuje. Na druhou stranu získáte k domu hezký dekorativní prvek.

Pro náročnější klienty mají firmy v nabídce i betonovou garáž. Stále je cenově dostupnější než zděná, zároveň je však velice variabilní a lze ji zhotovit na klíč, aby co nejvíce kopírovala styl domu. Je rovněž možné ji zateplit a využívat tak celoročně.

Poslední kategorií jsou zděné garáže. V jejich případě už musí člověk sáhnout hluboko do kapsy a nachystat si minimálně čtvrt milionu korun, ale i více v závislosti na velikosti. Zděné garáže z pórobetonu se zateplením, strojně nanesenou omítkou a garážovými vraty jsou už prakticky malým stavením, které lze v případě potřeby využívat i jako zahradní domek nebo dílnu.

Pokud to ovšem velikost pozemku neumožňuje, nezbývá mnohdy nic jiného než garáž pojmout jako součást domu. Vedle zjevné nevýhody, že se stavba nového domu prodraží, se ovšem nabízí i několik faktorů, které mluví pro. Primárním důvodem je samozřejmě větší pohodlí. Člověk jednoduše zaparkuje a suchou nohou přejde rovnou do obývacích částí domu.

Častým problémem ovšem bývá topení. Rázem je k domu přistavěn prostor, který v zimě dokáže s vytápěním domu pořádně zamávat. Kdo se tomu chce vyhnout, musí se smířit s tím, že je potřeba vytápět i tento poměrně rozlehlý prostor, v němž se člověk zdržuje denně maximálně několik minut, když nasedá a vysedá z auta, pokud zde netráví volný čas při kutilství. Dobrou radou do života od zkušených majitelů garáží v domě je pořízení kvalitních bezpečnostních dveří mezi garáží a zbytkem domu, které brání pronikání zápachu, ale například poskytují ochranu i před případným požárem.

Garáže mají omezené rozměry. Dříve totiž nebývalo zvykem, že lidé mají doma víc aut.

Otvírání nahoru, nebo do strany

Ještě důležitější je pak u garáže výběr správných garážových vrat. Rozhodující je zejména správná volba konkrétního typu. U novostaveb jsou garáže většinou koncipovány pro tzv. sekční typ vrat. Jedná se o takový typ, kdy jsou vrata rozdělena do sekcí, které zajíždějí pod strop. Při stavbě je proto potřeba pamatovat na dostatek prostoru. Pořídit lze i speciální typ sekčních vrat, které se zasouvají do boku. To se hodí v případě, kdy je v garáži zaparkován i motocykl a je nutné jen pootevřít.

Při rekonstrukci starších garáží však často vzniká problém „kam s nimi“. V některých prostorech jde doslova o centimetry a sekční vrata se sem jednoduše nevejdou, ať už se zasouvají pod strop, nebo do boku. V takovém případě přichází ke slovu rolovací vrata. „Tato varianta extrémně šetří prostor, protože se rolují do boxu nad stavebním otvorem garáže. Velmi dobře to jde naproti trendu úspory místa. Přesným opakem je v tomto směru varianta dvoukřídlých vrat. V minulosti byla hodně oblíbená, aktuálně se od ní ustupuje a zůstává preferovanou zejména u samostatně stojících garáží,“ vysvětluje aktuální trendy Petr Přichystal ze společnosti Lomax, výrobce garážových vrat.

Dalším trendem je zajištění bezpečnosti. Různí nenechavci si vyhlížejí starší typy vrat kvůli zastaralému zabezpečení. Modernější vrata však mají motor s převodovkou nebo jsou pevně zasazeny do rámu a z garáže se tak stává nedobytná pevnost. Velmi žádaná je i fotozávora, která při zajíždění zastaví vrata, pokud pod ně vběhne například malé dítě. K častým nehodám docházelo v minulosti při přetržení lanka. Nyní se instaluje padací brzda, která samovolný pád vrat zastaví, aniž by se kdokoliv zranil. V době chytrých domácností je už u spousty garážových vrat samozřejmostí dálkové ovládání například pomocí aplikace v mobilním telefonu. Vrata lze takto navíc na dálku i zamknout.

Nechte řádit architekta

V případě, že si lidé sami navrhují i staví své bydlení, u garáží udělají nejvíce chyb. Kromě zmíněného nedostatku prostoru pro vrata nedomýšlí ani dostatek prostoru při vystupování a nastupování do auta. Ačkoliv se musí vzdálenosti řídit předepsanou normou, stává se, že manipulace s větším nákladem do kufru je v garáží nekomfortní a auto musí v takovém případě před garáž, což všechno ztíží.

Stavba

Stáhněte si přílohu v PDF

Vůbec nejčastějším nešvarem je opomenutí toho, že se do garáže může dostat dešťová voda, která stéká z kapoty, a také v zimě sníh, jenž zde začne tát. Pokud nemá kam odtéct, vzniká značná vlhkost a zvyšuje se riziko plísně. Ideální je proto vyspádování podlahy, okem zdánlivě nepostřehnutelné, a instalace odtokového kanálu. Taková voda ovšem nemůže zmizet v kanalizaci, to by bránilo kolaudaci. Nabízí se proto řešení v podobě vyústění kanálku do zásobníku dešťové vody.

Co ovšem dělat s garáží, pokud se zbavíte automobilu? Někteří tak činí z finančních důvodů, jiní zkrátka auto nepotřebují a plně jim ho nahrazuje hromadná doprava, kolo nebo carsharing. Rázem má člověk v domě nevyužitý prostor, jehož další osud záleží pouze na něm. Fantazii se meze nekladou a z garáží se může stát herna, tělocvična, klubovna, dílna, bar, pokoj pro hosty či cokoliv dalšího, co zrovna v domě chybí, případně co byl dlouholetý sen majitelů.

Existuje ještě jeden způsob, jak naložit s garáží − poskytnout ho architektům „na hraní“. V zahraničí se jedná o poměrně oblíbenou praxi, kdy se musí mladí a začínající architekti popasovat s existujícím a relativně malým prostorem a od základu změnit jeho užitnou funkci. Příkladem může být přeměna staré garáže ve francouzském Bordeaux, z níž se stal malý, ale útulný domek o rozměrech 41 m2, v němž přitom nechybí kuchyně, koupelna a jídelní a společenský prostor.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Stavba.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist