Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

uhodnete, které město v České republice se může pochlubit, že tamní dopravní podnik jako první pokryl městskou dopravu bezemisními a nízkoemisními vozidly? Odpověď je vlastně logická, i když pro někoho, stejně jako mě, poněkud překvapivá. Primátem se pyšní Dopravní podnik města Ostrava. Právě v metropoli Moravskoslezského kraje se totiž letošní březen stal posledním měsícem, kdy její ulice brázdila vozidla DPO, jezdící na naftu.

Ekologizace městské hromadné dopravy začala v Ostravě už v roce 2015, a to nasazením autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). V současnosti jich má místní dopravní podnik přes dvě stovky a k tomu desítku elektrobusů. Poté, co DPO přestal využívat benzínové a dieselové pohony, čeká město další krok k čistějšímu ovzduší − pilotní nasazení autobusů na vodíkový pohon, efektivnější provázání MHD se sdílenými prostředky alternativní dopravy či služby veřejné dopravy fungující „na zavolání“.

Energie

Stáhněte si přílohu v PDF

Zdá se tedy, že představitele ostravského dopravního podniku nemusí v noci budit noční můra v podobě evropských plánů na vyřazení fosilních paliv z dopravy. Jedním z nich je i již projednávaný návrh, aby od roku 2035 nové vozy v Evropské unii neprodukovaly žádné emise oxidu uhličitého.

Velmi neklidné spaní však nejspíš začínají mít producenti a vyznavači klasických vozů, poháněných benzínem či naftou. Na stole se totiž objevil i návrh, aby už od roku 2030 výrobci automobilů omezili v porovnání se současností jimi produkované emise o 55 procent. Pokud návrh uspěje, je víc než pravděpodobné, že je to pro "stará známá auta vonící benzínem" jen těžko zvládnutelná výzva, a tato epocha automobilismu se pomalu, ale jistě stane součástí muzeí a učebnic dějepisu. Stejně jako je tomu s Ostravou a její kdysi "uhelným prachem zanesenou duší".

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Energie.

Související