Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
letošek se opět vymykal jakémukoli průměru nebo zvyklostem. Koronavirová pandemie, proměňující se nálady ve společnosti, tornádo na Moravě – katastrofa nebývalých rozměrů, kterou provázela obrovská vlna solidarity, další ataky koronavirové krize a zásadní změny v dárcovských trendech.
Dárcovství jednotlivců se prudce mění – reaguje na potřeby, ale lidé vyjadřují obavy, že nebudou moci darovat v takovém rozsahu, jako byli dříve zvyklí. Ekonomické prognózy a probíhající energetická krize tyto obavy významně podporují. Státní pomoc a financování veřejně prospěšných aktivit jsou dlouhodobě na svém maximu. Firemní dárcovství prochází možná ještě zásadnější proměnou – vnímáme obrovský příklon od finanční podpory k nákupu služeb. Jako by firmy najednou přestávaly být podporovatelem veřejně prospěšných aktivit v místě svého podnikání, ale spíše objednatelem veřejně prospěšných služeb v lokalitě, kde mají svoje komerční aktivity. Místo podpory sázení stromů, které zajistí podpořená neziskovka, firma radši „nakoupí“ obdobné sázení, do kterého se zapojí její zaměstnanci a které bude mít patřičnou komunikační podporu.
Stáhněte si přílohu v PDF
Pokud by tento trend firemního dárcovství dlouhodobě převládl, bylo by to velmi limitující a současně by to zcela přepsalo celé veřejně prospěšné prostředí.
Důležitou naději tady přinášejí firemní i nefiremní nadační organizace. Za uplynulý rok, kdy byla společnost v hluboké krizi, věnovali profesionální dárci zhruba o třetinu více. Necelé tři miliardy, které nadace a fondy darovaly na potřeby společnosti, jsou důkazem, že profesionalita má svoji váhu. Nadační subjekty vědí, kdy, jak a samozřejmě i komu odpovědně darovat.
Náročné situace tříbí charaktery a potvrzuje se, že tříbí i společensky odpovědné dárce. Věřím, že jakkoli bylo uplynulé období náročné a vyhlídky do budoucna nejsou snadné, řada organizací, firem i nadací už má nastavenou širší perspektivu, nejedou v klapkovém vidění světa a jejich zacílení je na vysoké úrovni. Věřím, že přesně o tyto silné subjekty z řad firem, médií i veřejně prospěšných organizací se naše společnost bude moci opřít a že za náročným obdobím nás čeká pozitivní vývoj.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Nejlepší nadace a fondy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist