Řidiči v Praze se musí připravit na komplikace v dopravě kvůli opravám Barrandovského mostu. Po rekonstrukci jeho základů, která skončila loni v listopadu a která neměla vliv na provoz, začnou v první polovině května opravy vrchní části stavby. A ty už provoz na této důležité spojce omezí. Most sice zůstane otevřený, ale průjezdné budou jen tři pruhy v každém směru. Silniční práce a objížďky přitom z mostu nezmizí po následující čtyři roky. Návrh dopravních omezení představil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) a zástupci Technické správy komunikací (TSK).

Cestou ze Strakonické na Jižní spojku a dále na východ města budou muset řidiči využít objízdnou trasu po Pražském okruhu nebo vratnou rampu u Lihovaru. Otevřen bude sjezd z vnějšího okruhu do Písnice, který je nyní uzavřen. Na mostě bude jízdní pruh ze Smíchova do Krče převeden do protisměru a v obou směrech bude počet pruhů snížen ze čtyř na tři. Změní se i provoz linek MHD. 

První etapa oprav, které provede firma Porr za 594,5 milionu korun, by měla od jara trvat 110 dní. Další tři potřebné fáze dopravních omezení by měly být kratší. Druhá a třetí po 92 dnech, ta poslední by měla v roce 2025 trvat 82 dny. Barrandovský most, který byl kompletně otevřen v roce 1988, je ve špatném stavu a dosud opravou neprošel. 

Jako první začne oprava jižní mostovky a zároveň s tím bude vyměněna rampa ze Strakonické. „Chceme pohyb vozidel suplovat objízdnou trasou po Pražském okruhu a potom místně nabídnout variantu vratné rampy na Lihovaru. Nicméně ta nebude mít takovou kapacitu, kterou má normální rampa,“ řekl Michal Peterka z TSK.

Řidiči, kteří pojedou ze Strakonické například na východní okraj Prahy, by měli využít vnějšího okruhu. Rampa u Lihovaru bude sloužit zejména pro řidiče jedoucí do Krče a nejbližšího okolí. V souvislosti s otáčením na Lihovaru bude snížen počet pruhů na Strakonické ve směru z centra ze dvou na jeden.

Dočasně bude otevřen sjezd z Pražského okruhu do Libušské ulice, který je již od vzniku okruhu uzavřen. To uleví Modřanské. Podle Scheinherra bude otevřen pouze po dobu oprav, poté bude opět neprůjezdný. Rozšířena bude i sjezdová rampa z Barrandovského mostu na Modřanskou, kde přibude jízdní pruh, což podle dopravních inženýrů zabrání vzniku kolon táhnoucích se z rampy na most.

Změny se dotknout i MHD, posíleny budou tramvajové linky 2 a 21 a zvýší se průjezdnost tramvají na Zlíchově či Palackého mostě. Upraveny budou linky autobusů 125, 170 nebo 196. Preference MHD bude zlepšena v ulicích Československého exilu, Vrbově, Jeremenkově nebo Ke Krči. Kvůli hrozícímu kolapsu po případné nehodě bude co nejblíže mostu připravena odtahová služba a záchranáři.

Kdy přesně oprava začne, zatím není jisté. TSK čeká na vypršení zákonné lhůty, kterou mají účastníci tendru na odvolání. Potom s vítězem tendru podepíše smlouvu. Od účastníků tendru TSK podle jejího šéfa Jozefa Sinčáka nezaznamenala kritiku. Podpis smlouvy je podle něj otázkou dnů.

Postup příprav opravy v uplynulých týdnech kritizovala opoziční ODS, podle které město nekomunikuje s městskými částmi a nemá připravena nutná dopravní opatření. Scheinherr to odmítl, například s radnicemi Prahy 4 a 5 prý město jedná víc než rok.

Praha má s mosty problémy dlouhodobě. Ve špatném stavu je Libeňský nebo Hlávkův most, jejichž opravu TSK připravuje. V případě Libeňského mostu by práce měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.