Než přišla pandemie koronaviru, měl tradiční výrobce klobouků z Nového Jičína dobře našlápnuto. Chtěl se zaměřit na vlastní značku, proslavit Tonak i v cizině a dostat se do roku 2024 do zisku. Jenže opatření proti šíření covidu všechny plány smetla.
„Zrušily se výstavy, nové kolekce se omezovaly, zavřely se obchody, a když přišly lockdowny, spousta zákazníků si odmítla převzít zboží, které u nás měli objednané, nebo nám řekli, že ho nezaplatí,“ popisuje tvrdý náraz Jiří Tourek, který Tonaku šéfuje. Až 95 procent toho, co podnik vyrobí v závodech v Novém Jičíně a ve Strakonicích, tedy kloboučnické polotovary či pletené čepice, putuje primárně do kloboučnických firem v Itálii, Francii, USA a jiných západních či afrických zemí. Ty si pak na finální výrobek připíchnou vlastní visačku.
„Celá naše výroba je zakázková, vyrábíme až na základě objednávky a podle toho, co zákazník chce, takže to pro nás byla velká výzva,“ říká Tourek. Kromě módních klobouků a čepic firma vyrábí i religiózní pokrývky hlavy pro židovskou a muslimskou komunitu. I tam se ale prodej za covidu zastavil. Tonak, jehož historie sahá až do roku 1799, tak v dubnu před dvěma lety zavedl dvoutýdenní celofiremní odstávku. „Závod v Novém Jičíně nic takového po dobu 220 let nepoznal, nezastavily nás ani světové války,“ vypráví Tourek.
Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.