Než přišla pandemie koronaviru, měl tradiční výrobce klobouků z Nového Jičína dobře našlápnuto. Chtěl se zaměřit na vlastní značku, proslavit Tonak i v cizině a dostat se do roku 2024 do zisku. Jenže opatření proti šíření covidu všechny plány smetla.
„Zrušily se výstavy, nové kolekce se omezovaly, zavřely se obchody, a když přišly lockdowny, spousta zákazníků si odmítla převzít zboží, které u nás měli objednané, nebo nám řekli, že ho nezaplatí,“ popisuje tvrdý náraz Jiří Tourek, který Tonaku šéfuje. Až 95 procent toho, co podnik vyrobí v závodech v Novém Jičíně a ve Strakonicích, tedy kloboučnické polotovary či pletené čepice, putuje primárně do kloboučnických firem v Itálii, Francii, USA a jiných západních či afrických zemí. Ty si pak na finální výrobek připíchnou vlastní visačku.
„Celá naše výroba je zakázková, vyrábíme až na základě objednávky a podle toho, co zákazník chce, takže to pro nás byla velká výzva,“ říká Tourek. Kromě módních klobouků a čepic firma vyrábí i religiózní pokrývky hlavy pro židovskou a muslimskou komunitu. I tam se ale prodej za covidu zastavil. Tonak, jehož historie sahá až do roku 1799, tak v dubnu před dvěma lety zavedl dvoutýdenní celofiremní odstávku. „Závod v Novém Jičíně nic takového po dobu 220 let nepoznal, nezastavily nás ani světové války,“ vypráví Tourek.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.