Prakticky od finanční krize 2008 znaly internetové obchody jen prudký růst, který ještě nakopla koronavirová pandemie. Během ní byly kamenné prodejny zavřené a nákupy domácností se přesunuly na internet.

Letos ale e-shopy zažívají šok spojený s prudkým růstem inflace a válkou na Ukrajině. „Není nálada na to dělat si radost nakupováním,“  říká Milan Polák, šéf internetového obchodu s oblečením Zoot.

V prvním čtvrtletí se tržby e-shopů podle čerstvých dat Českého statistického úřadu propadly o 13,4 procenta. Naposledy zažily čtvrtletní propad během recese v roce 2009. V samotném letošním březnu tržby poklesly dokonce o rovných devatenáct procent.

Klíčovým důvodem je to, že se srovnává loňský začátek roku s letošním. V minulém roce totiž panovala nejtvrdší opatření, která kromě pár výjimek zavřela většinu kamenných prodejen. A po část března vláda zakázala i cestování mezi okresy. „Srovnává se nejlepší čtvrtletí v historii internetu se čtvrtletím, které je běžné,“ komentuje propad Jozef Janov, výkonný ředitel investiční skupiny Hartenberg Capital. Pod ni spadají internetové obchody Astratex, Sportobchod.cz, Fitness4u.cz nebo Ovečkárna.cz.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se