Prakticky od finanční krize 2008 znaly internetové obchody jen prudký růst, který ještě nakopla koronavirová pandemie. Během ní byly kamenné prodejny zavřené a nákupy domácností se přesunuly na internet.
Letos ale e-shopy zažívají šok spojený s prudkým růstem inflace a válkou na Ukrajině. „Není nálada na to dělat si radost nakupováním,“ říká Milan Polák, šéf internetového obchodu s oblečením Zoot.
V prvním čtvrtletí se tržby e-shopů podle čerstvých dat Českého statistického úřadu propadly o 13,4 procenta. Naposledy zažily čtvrtletní propad během recese v roce 2009. V samotném letošním březnu tržby poklesly dokonce o rovných devatenáct procent.
Klíčovým důvodem je to, že se srovnává loňský začátek roku s letošním. V minulém roce totiž panovala nejtvrdší opatření, která kromě pár výjimek zavřela většinu kamenných prodejen. A po část března vláda zakázala i cestování mezi okresy. „Srovnává se nejlepší čtvrtletí v historii internetu se čtvrtletím, které je běžné,“ komentuje propad Jozef Janov, výkonný ředitel investiční skupiny Hartenberg Capital. Pod ni spadají internetové obchody Astratex, Sportobchod.cz, Fitness4u.cz nebo Ovečkárna.cz.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.