Prakticky od finanční krize 2008 znaly internetové obchody jen prudký růst, který ještě nakopla koronavirová pandemie. Během ní byly kamenné prodejny zavřené a nákupy domácností se přesunuly na internet.
Letos ale e-shopy zažívají šok spojený s prudkým růstem inflace a válkou na Ukrajině. „Není nálada na to dělat si radost nakupováním,“ říká Milan Polák, šéf internetového obchodu s oblečením Zoot.
V prvním čtvrtletí se tržby e-shopů podle čerstvých dat Českého statistického úřadu propadly o 13,4 procenta. Naposledy zažily čtvrtletní propad během recese v roce 2009. V samotném letošním březnu tržby poklesly dokonce o rovných devatenáct procent.
Klíčovým důvodem je to, že se srovnává loňský začátek roku s letošním. V minulém roce totiž panovala nejtvrdší opatření, která kromě pár výjimek zavřela většinu kamenných prodejen. A po část března vláda zakázala i cestování mezi okresy. „Srovnává se nejlepší čtvrtletí v historii internetu se čtvrtletím, které je běžné,“ komentuje propad Jozef Janov, výkonný ředitel investiční skupiny Hartenberg Capital. Pod ni spadají internetové obchody Astratex, Sportobchod.cz, Fitness4u.cz nebo Ovečkárna.cz.
Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.