Zkuste si takové malé mentální cvičení. Zamyslete se nad tím, jak funguje splachovací záchod, jak vzniká duha nebo co způsobuje, že se vrtulník udrží ve vzduchu. Dokázali byste na tyhle otázky fundovaně odpovědět? Jestli uvažujete jako účastníci psychologických studií, budete na začátku velmi sebevědomí. O to krutější bude následné zjištění, jak bídně na tom ve skutečnosti jste. Tahle přehnaně optimistická představa o vlastních znalostech se ve vědě nazývá „iluzí vědomostí“. S termínem přišli před 20 lety badatelé z Yaleovy univerzity Leonid Rozenblit a Frank Keil, kteří v sérii studií prokázali, jak málo víme, že vlastně nic nevíme. Účastníkům experimentu položili několik otázek z oblasti vědy a technologií – požádali je třeba o vysvětlení principu fungování splachovacího záchodu. Ještě předtím měli respondenti na stupnici od 1 do 7 označit, jak si myslí, že danému problému rozumí. Ačkoliv byli na začátku velmi sebejistí, záhy se ukázalo, jak povrchní jejich znalosti jsou. Mnozí se domnívali, že o problematice napíší celé odstavce, nakonec ale nebyli schopní podat ani to nejzákladnější vysvětlení.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.