Když expremiér Andrej Babiš vytahuje ze skříně tričko s českým lvem a nasadí si na hlavu kšiltovku s nápisem Silné Česko, není to náhodná volba šatníku jako u většiny ostatních lidí. Babiš pomocí symbolů země a důrazem na „naše lidi“ ve svých projevech během vrcholící kampaně před komunálními a senátními volbami posílá vzkaz voličům, kteří by chtěli pochybovat nad tím, zda je podle jejich vkusu dost vlastenecký. Předseda nejsilnějšího parlamentního opozičního hnutí ANO se tak podle expertů snaží zalíbit lidem s národoveckými postoji. Jinou možnost, kde brát další podporovatele, už totiž vzhledem k průzkumům veřejného mínění aktuálně nemá.

Nejnovější analýza výzkumného ústavu STEM říká, že hnutí ANO nejčastěji soupeří o voliče právě s ostře pravicovou SPD Tomia Okamury, méně s ČSSD a komunisty, na čtvrtém a pátém místě pak s Přísahou a Trikolorou. „Skoro polovina lidí, kteří by byli za nějakých okolností ochotní volit ANO, jsou také ochotní volit SPD,“ vysvětluje výsledek ředitel STEM Martin Buchtík. Naopak u voličů stran vládní pětikoalice má ANO podle něj malou naději, že si získá jejich přízeň.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.