Provoz na pražském letišti Václava Havla se zotavuje z následků koronavirové pandemie rychleji, než se čekalo. O uplynulém víkendu překročil počet přepravených cestujících v letošním roce 10 milionů. Za celý rok by jich mělo být kolem 10,7 milionu, což je výrazný nárůst oproti 4,4 milionu z roku 2021 a o zhruba dva miliony více, než byl plán. Důvodem bylo rychlé zrušení koronavirových opatření, což mělo větší pozitivní dopad než důsledky konfliktu na Ukrajině.

Podle předsedy představenstva Letiště Praha Jiřího Pose bude podnik letos v zisku, provozní zisk by se měl pohybovat okolo dvou miliard korun proti 180 milionům loni. „V příštím roce očekáváme 12,7 milionu přepravených cestujících,“ uvedl Pos. Podnik podle něho očekává lepší první čtvrtletí, které nebude utlumeno epidemickými restrikcemi. U dovolenkového provozu je kvůli ekonomické situaci spíše konzervativní, řekl.

Přesto je k rekordu 17,8 milionu cestujících z předcovidového roku 2019 stále daleko. Na úrovni 60 procent roku 2019 je v současnosti i počet vzletů a přistání, který v průběhu roku dosáhl zhruba 490 tisíc.

V letošním roce skončí v černých číslech i Řízení letového provozu. Podle generálního ředitele Jana Klase podnik po přijetí řady úsporných opatření v minulých dvou letech čeká příští rok zejména stabilizace nového systému řízení provozu. „Čekáme mírné zvýšení provozu v přeletech i na letištích,“ dodal Klas.

Ministerstvo dopravy podle ministra Martina Kupky (ODS) jedná s několika dopravci o jejich návratu nebo navýšení provozu do Prahy. Mimo jiné vyjednává se společnostmi z Kataru, Kanady a vrátit by se mohl v průběhu letní sezony Korean Air.

V příštím roce plánuje ministerstvo posun v přípravě paralelní vzletové a přistávací dráhy v Praze, kde očekává vydání nepravomocného rozhodnutí, a zahájení prací na železničním spojení letiště s centrem Prahy. Posilovat chce aktivity i na regionálních letištích, například v Českých Budějovicích. Rozvíjet hodlá také činnosti v Czech Aviation Training Centre, které bylo původně nabízeno k prodeji, ale nenašel se zájemce za očekávanou cenu.

Letoví dispečeři i Úřad pro civilní letectví se musí také vyrovnat s velkým nárůstem provozu bezpilotních letounů. V současnosti je podle ředitele ÚCL Davida Jágra v tuzemsku přes 40 tisíc dronů.