Třetí přímá volba prezidenta České republiky potvrdila problematičnost tohoto způsobu výběru hlavy státu.

Potřetí jsme zažili několikaměsíční ostrou kampaň marketingových týmů, po níž zůstává společnost hluboce rozdělená. Nevíme přesně, jak velká, ale jistě značná část voličů volila negativně proti druhému kandidátovi. Petr Pavel přes obrovskou podporu ve druhém kole volby, navíc umocněnou vysokou volební účastí, získal necelých 41 procent hlasů všech občanů (58,3 procenta ve volbách). Kolik z voličů jej skutečně chtělo a kolik jej volilo proto, že nechtěli jeho konkurenta? Andrej Babiš získal necelých 30 procent hlasů všech občanů a stejný počet lidí k volbám nepřišel. Miloš Zeman v roce 2018 získal necelých 35 procent hlasů všech občanů (51,36 procenta ve volbách).

Uvedená čísla ukazují, že přímá volba prezidenta s tvrdou kampaní zákonitě vede k polarizaci společnosti a vzniku hlubokých příkopů.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.