Vyšší tržby zachránily celkově nepříznivou situaci, která se projevila na hospodářských výsledcích Škody Auto za loňský rok. Automobilka dodala o 16,7 procenta méně aut, tržby přitom vzrostly téměř o pětinu. Provozní zisk automobilky Škoda Auto tak klesl o 42 procent. Ve své zprávě to v úterý oznámil mateřský koncern Volkswagen. Uvádí, že výsledky negativně ovlivnila válka na Ukrajině, ale také vyšší náklady a nepříznivý vývoj směnných kurzů.

Již dříve Škoda Auto informovala, že loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, meziročně o 16,7 procenta méně. V roce 2021 to bylo 878 tisíc aut. Mohly za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích.

I tak se ale může pochlubit, že jí tržby vzrostly, konkrétně o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy 499 miliard korun. Přesně 42procentní pokles provozního zisku znamená 628 milionů eur, což je téměř 15 miliard korun.

Výsledky Škody značně ovlivnil i fakt, že v únoru 2022 rozhodlo představenstvo koncernu o zastavení výroby v Rusku i vývozu do Ruska na dobu neurčitou kvůli ruskému útoku na Ukrajinu. Toto rozhodnutí se týká obou ruských závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze.
Předloni bylo přitom Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.

Za loňský rok se vyrobilo nejvíce vozů z řady Rapid a Scala, které Škoda Auto ve výroční zprávě slučuje. Loni vyrobila necelých 150 tisíc těchto vozů. Druhé místo si drží Octavia, kterých Škoda vyrobila 141 499, což je ale meziročně o 17 procent méně.

Výsledky skupiny Volkswagen

Mateřskému koncernu Volkswagen v roce 2022 vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur, tedy 375,3 miliardy korun, to v meziročním srovnání odpovídá nárůstu 2,6 procenta. Z výroční zprávy za loňský rok také vyplývá, že tržby vzrostly o 11,6 procenta na více než 279 miliard eur, tedy 6,6 bilionu korun.

Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, meziročně stoupl o 12,5 procenta na 22,5 miliardy eur, v přepočtu 534,7 miliardy korun. Tento výsledek označil koncern jako robustní a uvedl, že k nárůstu zisku ve všech skupinách značek přispěl především lepší mix ve skupinách značek, které označuje jako Premium a Sport, což jsou prémiové a luxusní vozy, mezi něž řadí Lamborghini, Bentley, Porsche, Ducati a Audi. 

Škoda Auto se řadí do skupiny značek, které koncern označuje Volume. Vedle ní se mezi ně řadí také značky VW osobní i užitkové vozy, Seat a Cupra. Dodávky aut u celé skupiny poklesly na 4,1 milionu. Provozní zisk před započtením zvláštních položek ale narostl na čtyři miliardy eur, což odpovídá 95 miliardám korun. V roce 2021 byl tento zisk před zdaněním a úroky 83,2 miliardy korun.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.