Vyšší tržby zachránily celkově nepříznivou situaci, která se projevila na hospodářských výsledcích Škody Auto za loňský rok. Automobilka dodala o 16,7 procenta méně aut, tržby přitom vzrostly téměř o pětinu. Provozní zisk automobilky Škoda Auto tak klesl o 42 procent. Ve své zprávě to v úterý oznámil mateřský koncern Volkswagen. Uvádí, že výsledky negativně ovlivnila válka na Ukrajině, ale také vyšší náklady a nepříznivý vývoj směnných kurzů.

Již dříve Škoda Auto informovala, že loni dodala zákazníkům celosvětově 731 300 vozů, meziročně o 16,7 procenta méně. V roce 2021 to bylo 878 tisíc aut. Mohly za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích.

I tak se ale může pochlubit, že jí tržby vzrostly, konkrétně o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy 499 miliard korun. Přesně 42procentní pokles provozního zisku znamená 628 milionů eur, což je téměř 15 miliard korun.

Výsledky Škody značně ovlivnil i fakt, že v únoru 2022 rozhodlo představenstvo koncernu o zastavení výroby v Rusku i vývozu do Ruska na dobu neurčitou kvůli ruskému útoku na Ukrajinu. Toto rozhodnutí se týká obou ruských závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze.
Předloni bylo přitom Rusko pro Škodu Auto druhým největším trhem.

Za loňský rok se vyrobilo nejvíce vozů z řady Rapid a Scala, které Škoda Auto ve výroční zprávě slučuje. Loni vyrobila necelých 150 tisíc těchto vozů. Druhé místo si drží Octavia, kterých Škoda vyrobila 141 499, což je ale meziročně o 17 procent méně.

Výsledky skupiny Volkswagen

Mateřskému koncernu Volkswagen v roce 2022 vzrostl čistý zisk na 15,8 miliardy eur, tedy 375,3 miliardy korun, to v meziročním srovnání odpovídá nárůstu 2,6 procenta. Z výroční zprávy za loňský rok také vyplývá, že tržby vzrostly o 11,6 procenta na více než 279 miliard eur, tedy 6,6 bilionu korun.

Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, meziročně stoupl o 12,5 procenta na 22,5 miliardy eur, v přepočtu 534,7 miliardy korun. Tento výsledek označil koncern jako robustní a uvedl, že k nárůstu zisku ve všech skupinách značek přispěl především lepší mix ve skupinách značek, které označuje jako Premium a Sport, což jsou prémiové a luxusní vozy, mezi něž řadí Lamborghini, Bentley, Porsche, Ducati a Audi. 

Škoda Auto se řadí do skupiny značek, které koncern označuje Volume. Vedle ní se mezi ně řadí také značky VW osobní i užitkové vozy, Seat a Cupra. Dodávky aut u celé skupiny poklesly na 4,1 milionu. Provozní zisk před započtením zvláštních položek ale narostl na čtyři miliardy eur, což odpovídá 95 miliardám korun. V roce 2021 byl tento zisk před zdaněním a úroky 83,2 miliardy korun.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist