Jak hodnotíte vaši loňskou sezonu? Dařilo se vám v uplynulém roce tak, jak jste očekávali?

Celková prodejní úspěšnost našich dvou aukcí se vyšplhala na 99 procent. Jarní aukce dosáhla stoprocentní úspěšnosti. Dosud se tak stalo jen na naší podzimní aukci v roce 2022, jinak se to v dějinách českých aukcí nikomu nepodařilo. Podobný výsledek jsme nedohledali ani ve velkých světových aukčních síních. Právě celkové procento úspěšnosti považuji za zásadní měřítko kvalitní práce celého týmu aukční síně. Skrývá se za ním ohromné úsilí a velký kus štěstí. Potěšení mi dělá i skutečnost, že částka 768 milionů korun dosažená na našich dvou aukcích představuje 48 procent celkových tržeb všech aukcí v Česku. Velkou radost mám i z toho, že mezi deseti nejdráže prodanými díly v Česku je šest vydražených na našich aukcích.

Trh s uměním obecně zažívá velmi úspěšné roky. Poveze se na rostoucí vlně i tento rok? Odhadujete, že padne nějaký zajímavý rekord?

Poslední dva roky byly skutečně v mnoha ohledech naprosto rekordní, ať již u nás nebo ve světě. Odhadovat, jak se bude situace vyvíjet dále, je těžké. Zdá se však, že i v tomto roce nejspíš budeme žít s vysokou inflací a politicko‑ekonomickou nejistotou. Což lze paradoxně považovat za pozitivní zprávu pro trh s uměním, který si může nadále udržet silnou dynamiku jak na nabídkové, tak i poptávkové straně. Bezprecedentní situace na finančních a peněžních trzích mnoho lidí motivuje k hledání investičních alternativ, jako jsou sběratelské předměty a umělecká díla.

Loni na jaře jste obraz Bohumila Kubišty Staropražský motiv prodali v rámci aukce za více než 123 milionů korun. Jaký to byl pocit, když jste zjistil, že jste překonali stomilionovou hranici?

Povznášející a emotivní. Když byla odklepnuta částka převyšující sto milionů, sál povstal a tleskal. Nesmírně mě těší, že magickou stomilionovou hranici překonal obraz ryze českého autora a putoval do rukou českého sběratele. Toto výjimečné plátno náleží k základním dílům nejen českého, ale i světového kubismu. Staropražský motiv patří mezi formálně i myšlenkově nejpropracovanější díla Kubištovy tvorby vůbec. Tím i mezi naprosté sběratelské unikáty, kterých se ve středoevropském prostředí objevuje velice pomálu. Dle mého názoru se jedná o jeden z nejvýznamnější obrazů české výtvarné scény.

Mění se nějak struktura sběratelů a investorů? Láká umění nyní více mladé ročníky? Vnímají ho také jako zajímavé zhodnocení peněz?

Nejen v obavách z inflace se mnozí lidé poohlížejí po dalších možnostech zhodnocení nebo alespoň uchování hodnoty svých peněz a umění je určitě vhodné doplnění portfolia i pro širší finančně vzdělanou veřejnost. Dlouhá léta se snažíme přivádět lidi k umění, vysvětlovat, jak dokáže život zlepšit, prozářit. Považuji za velkou výzvu, když mohu klienty, kteří chtějí zprvu „jen“ výhodně investovat, postupně seznamovat s výtvarnými díly a působit jako jejich rádce a průvodce. Působí mi neskonalé potěšení, když se z pragmatických investorů stanou zapálení sběratelé. Stoupá také počet klientů mladší generace, kteří vnímají umění jako přirozenou součást života a jsou ochotni za ně utrácet. V současnosti zažíváme vzácné momenty. Celý život usiluji o to, aby české umění rezonovalo, a jsem rád, že se to daří.

Roste zájem o online aukce? Nebo se po covidové době všichni zájemci o umění spíše vrací do sálů.

Atmosféru ze sálové aukce nic nenahradí, proto je světové i české aukční síně stále pořádají, i když v hybridní formě, což znamená, že díla nakupují zájemci v sále, na telefonu a přes online platformy. Rozšíření sálových aukcí o online prostředí přivedlo k nákupům nové zájemce. Díky tomu se počet aktivních dražitelů na našich aukcích dramaticky zvýšil. Jejich vliv na výsledek aukcí je značný. Nejenže pomáhají svými příhozy ještě před začátkem aukce zvýšit konečnou cenu, ale také nakoupili i takřka polovinu prodaných položek. 

Po čem je nyní na trhu poptávka? Jaký styl se momentálně nejlépe prodává?

Celosvětově celkem spolehlivě platí jednoduché pravidlo. Zájem o obrazy a vkus má generační posuny. Umění, které vznikalo v etapě dvou generací zpět, je to, které je aktuálně atraktivní. Já žiju v generaci, kdy umění z 19. století začalo chřadnout a začala ho nahrazovat česká moderna. Nyní začíná rezonovat poválečné výtvarné umění, které bylo trochu neoprávněně opomíjené. Teď totiž dospívá generace, kterou tohle období baví. Posiluje také trend z předchozích let, kterým je stoupající nárůst cen u výjimečných děl dosud méně známých, ale kvalitních autorů. Stoupá také zájem o současné umění, jež nyní tvoří dvacet procent naší aukční nabídky, a vždy se všechna díla prodají. Ostatně sedm z deseti nejdráže vydražených obrazů současných tvůrců na českých aukcích se prodalo v naší galerii.

O jaké současné autoty je aktuálně v Česku největší zájem? Kdo je takzvaně horkým zbožím?

Nerad jmenuji, abych někoho neopomněl, ale zmíním jména těch současných výtvarníků, kteří loni při prodeji dosáhli autorských rekordů. Mohu namátkou uvést Rudolfa Burdu, Jana Kalába, Stefana Milkova, Jana Pištěka, Adama Štecha, Karla Štědrého, Ivanu Štenclovou, Josefa Velčovského nebo fotografku Alžbětu Jungrovou

Investice do umění

Stáhněte si přílohu v PDF

Na jaké vaše akce se můžeme těšit v tomto roce? Co atraktivního chystáte?

Letošní rok je opět velice bohatý a pestrý. V únoru jsme začali nekomerční výstavou ze sbírek známého sběratele, právníka a antikváře, spoluzakladatele Českého antikvariátu ATA Viléma Trmala. V březnu následuje již pátá samostatná online aukce našeho portálu Artslimitu, ta šestá se pak uskuteční v září. Tradiční velká jarní aukce se koná poslední květnovou neděli a její součástí bude již klasicky charitativní dražba pro Centrum Paraple. Během června a července potěšíme všechny obdivovatele současného umění již šestým Letním výtvarným salonem pořádaným sekcí Kodl Contemporary. Během podzimní aukce opět podpoříme Paměť národa. Po loňské velmi úspěšné dobročinné aukci pořádané ve spolupráci s Kunsthalle Praha pro Bátor Tábor, středoevropské centrum zážitkové terapie pro onkologicky i jinak těžce nemocné děti, budeme v prosinci znovu společně dražit díla současných autorů ve prospěch této organizace.

Článek vznikl ve spolupráci s Galerií Kodl.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Investice do umění.