Když biatlonista Martin Tryzna a lyžař Tomáš Valoušek zakládali společnost UX Fans, která se zabývá návrhy a vývojem digitálních projektů a start-upů, zjistili, že kolegové se sportovní historií ctí v práci trochu odlišné a jim velmi blízké principy. To, že nyní svůj tým rádi rozšiřují o kolegy sportovce, tak není náhoda, ale jasný záměr.
Technologická společnost UX Fans, která stojí za zrodem aplikací, jako je Kalkulátor.cz nebo Tenis dětem, se proto skládá z programátorů, UX designérů, testerů, projektových manažerů, ale zároveň také z horolezců, orienťáků, lyžařů či běžkařů. Rádi se setkávají v kanceláři, ale stejně tak si jdou společně zaběhat do lesa, kde třídí myšlenky, rozvíjí nápady i čerpají energii.
„Každý bývalý sportovec je osobnost, která si mnoho životních přesvědčení přenáší i do pracovního života. Přesný příklad ze sportu je třeba ten, že když nedokážu říct ostatním, že je něco špatně, nikam se neposuneme. Brzdí to tým i jednotlivce,“ říká ředitel UX Fans Martin Tryzna s tím, že firmě jsou tak blízké vlastnosti jako cílevědomost, smysl pro fair play, tah na branku a samozřejmě týmový duch.
„Náš tým si představuji jako volejbalovou šestku, která stojí na hřišti a směřuje k jednomu společnému cíli, o kterém si musí povídat a spolupracovat na něm. Sportovci mají opravdu takové návyky, že i projekt chtějí dotáhnout k vítězství, úspěšně ho dokončit,“ doplňuje technický ředitel Tomáš Valoušek a dodává, že jako velký přínos vnímá i to, že společnost působí v Liberci. „Praha je bezesporu mnohem kulturnější, ale Liberec dává více prostoru právě sportu.“
Myšlenka společnosti hledající sportovce se dokonce už vyprofilovala tak daleko, že se jí sami ozývají zájemci, kteří se v bývalém zaměstnání cítili odlišní kvůli tomu, že si chodí každé ráno zaběhat. „U nás je tohle naprosto běžné. Rádi se účastníme různých závodů. A zatímco některé firmy mají problém sehnat dostatek zájemců, u nás se nejdříve musí uskutečnit kvalifikace,“ říká s úsměvem Martin Tryzna.
Kolegy neláká UX Fans jen kladným přístupem ke sportu, ale také využitím technologií. Na trhu vývojářů je stále vyšší poptávka než nabídka, proto si mohou vybírat, kam půjdou. Jednoznačnou výhodu společnost spatřuje v tom, že se snaží pracovat s nejnovějšími verzemi technologií tak, aby zůstávala na špičce trhu. „Existují firmy, kde jsou kódy staré třeba pět let a programátorům se s nimi hůře pracuje,“ říká Martin Tryzna.
Více než polovina projektů se nezrealizuje
Společnost UX Fans se tedy zabývá návrhem a vývojem digitálních projektů a start‑upů, a to od A až po Z. V praxi to znamená, že zákazníkům nabízí řešení pod jednou střechou a zvládne vytvořit start‑up „na klíč“. Na začátku tak stojí prototypy, které se testují s reálnými zákazníky, následuje design aplikace, který pokračuje naprogramováním finálního produktu a jeho uvedením na trh. Ani tam ale práce sportovních nadšenců nekončí. Projektu na začátku pomáhají s marketingem tak, aby se o něm lidé snadno dozvěděli. Měří se návštěvnost a podle toho se produkt dále upravuje, aby uživatelé službu využívali. Nabízejí také technickou podporu projektu.
A na začátku přitom stačí jen dobrý nápad, se kterým může přijít firma i jednotlivec. Do projektu se UX Fans pouští ve chvíli, kdy obchodně dává smysl. Návrhu a vývoji tak samozřejmě předchází byznys validace. Produkt musí být schopný vydělávat. Hned v začátku tak skončí více než polovina projektů, a to i proto, že investor má o výši financí jiné představy.
„Mnohdy má ale zákazník naopak nespočet nápadů i vysoký budget, který nezřídka musíme krotit. Chceme mít živé projekty, a ne jen utratit stanovený rozpočet. Často přicházejí i vysokoškoláci, kteří investice shánějí formou regionálních podpor nebo zkouší menší investory,“ říká Tomáš Valoušek s tím, že dlouhodobou strategií UX Fans je dávat větší část svých zisků bokem právě pro tyto účely, aby byla schopná investovat a nebyla jen technologickou společností, která start‑upy programuje.
Prioritou společnosti je už podle jejího názvu UX design, což znamená, že vytváří projekty založené na user experience, tedy uživatelské přívětivosti. „Není to však jen o designu. Pro uživatele je důležité, aby technologie byla rychlá, aby se stránka načítala během okamžiku. Mnoho lidí má špatný zrak, proto je ideální použít například kontrastní tlačítka. Někdo nevidí vůbec a ovládá aplikaci hlasem, proto musí být naprogramovaná tak, aby nástroje, které předčítají, fungovaly správně,“ popisuje Tomáš Valoušek.
Stáhněte si přílohu v PDF
Za nejzajímavější projekty považuje liberecká společnost Kalkulátor.cz, jeden z předních srovnávačů pojištění a energií. Vznikl před třemi lety a za tu dobu se z něj stala funkční firma s padesáti zaměstnanci, což je ve startupové sféře velký úspěch. Unikátní je také aplikace Sousedé.cz, která spojuje správce nemovitostí s výborem SVJ a jejich členy. Cílem projektu je usnadnit správu bytových domů a vzájemnou komunikaci.
„Projekt, který se nedá měřit komerčním úspěchem, ale spíše silou karmy, je Tenis dětem, který mladým tenistům pomáhá s osobnostním i sportovním rozvojem. Na aplikaci je vidět, že měřítkem nemusí být vždy jen finanční úspěch. Mám velkou radost, že tento projekt vznikl a dále se rozvíjí. O aplikaci projevily zájem i další sportovní kluby, například z oblasti badmintonu či běžeckého lyžování. Přesně tyto projekty nám dávají smysl,“ dodává Tomáš Valoušek.
Článek vznikl ve spolupráci se společností UX Fans. Text nevyjadřuje názor redakce.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Práce v IT.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist