Jaká je vaše současná sezona?
Na rozdíl od roku 2022, kdy jsme se soustředili na přítomnost českého umění v zahraničí, jsme letošní sezonu pojali jako příležitost představit návštěvníkům české umělce napříč výtvarným spektrem. Ať už to byla jedinečná výstava Josef Mánes – člověk, umělec, legenda, která sklidila velký úspěch, nebo 18. Bienále architektury v Benátkách, kde se český tým se svým výstavním projektem zařadil mezi desítku nejvyhledávanějších instalací. V letech 2022–2024 se věnujeme umění zahraniční provenience (Francie, Belgie, Německo, Estonsko) a také objevujeme evropské umění v Praze. Ale letos jsme se zaměřili na umění, které s Českem úzce souvisí. Po zmíněné výstavě Josefa Mánesa následovala sbírková expozice 1939–2021: Konec černobílé doby, výstava Akvarel mezi Prahou a Vídní a nyní Petr Brandl – dílo malíře, příběh bohéma.
Jaký byl hlavní záměr stálé expozice 1939–2021: Konec černobílé doby, která mapuje vývoj českého moderního a současného umění. Co jste touto výstavou chtěli sdělit?
Nová expozice symbolicky uzavírá triptych sbírkových expozic ve Veletržním paláci. Návštěvník tak může pohodlně projít posledními třemi staletími a objevit kouzlo každé epochy, kterou vystavená díla představují. 1939–2021: Konec černobílé doby je mimo jiné zásadní v tom, že představuje současné umění v kontextu historických i aktuálních událostí. Výjimečné je i to, že jsou vystavena výhradně díla ze sbírek Národní galerie Praha, doplněná o příklady dobových výstav a příběhy akvizic. Vidět tak můžeme kurátorský výběr klasických i avantgardních umělců, kteří významným způsobem ovlivnili uměleckou scénu, ale i díla, která zůstala mementem své doby.
Stáhněte si přílohu v PDF
Příští týden uvedete výstavu významného barokního umělce Petra Brandla. Co vše na ní bude k vidění?
Na tuto výstavu se velmi těším, protože se jedná o dlouze a pečlivě připravovaný projekt. Stejně jako ty předešlé má z důvodu pandemie zpoždění – o to více jsme do ní ale vložili energie, tvůrčího zápalu a radosti z práce. Kurátorka Andrea Steckerová ji připravila nadmíru kreativně a společně s architektem koncepce představí návštěvníkům prostor Valdštejnské jízdárny úplně jinak, než to bylo u minulých výstav. Můžeme se těšit nejen na monumentální malby, oltářní obrazy a portréty, ale také na nově objevená Brandlova díla. Tohoto mimořádného umělce představujeme také jako gurmána, cestovatele, milovníka luxusu, ale i jako celoživotního dlužníka. Jde o intimní setkávání, které výstavě propůjčilo další rozměr. Věřím, že půjde o zlatý hřeb letošní sezony.
Co dalšího připravujete na příští rok?
Ráda bych pozvala všechny na příští, mezinárodně orientovaný rok v Národní galerii. Jako vůbec první tuzemská galerie budeme spolupracovat s muzeem Louvre, kde později vystavíme naši kolekci děl. Je to výsledek práce celého týmu a jsem na to moc pyšná. Výjimečná bude také prezentace českých umělců v rámci expozice École de Paris, což je fenomén, který v takovém rozsahu nebyl v Česku ještě uveden. Kromě toho budeme prezentovat český surrealismus v estonském Tartu, Evropském městě kultury 2024.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Investice do umění.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist