Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) hodlá ještě v končícím volebním období vynést rozhodnutí o osudu železničního mostu pod Vyšehradem. Ministr by měl říci, zda se bude pokračovat v projektu nahrazení památkově chráněné nýtované konstrukce novou na původních pilířích, anebo zda se most opraví. Kupka včera řekl, že pro rozhodnutí mu chybí ještě analýza dopadů na kulturní dědictví, takzvaná HIA (Heritage Impact Assessment).

Očekává se, že Výbor světového dědictví UNESCO ve středu v Paříži na závěr svého 47. jednání potvrdí závěry prosincové mise UNESCO v Praze. Výbor má hlasovat podle Českého národního komitétu (ČNK) ICOMOS, poradního orgánu UNESCO, o jednoznačném usnesení. Podle jeho textu má požádat Česko, aby zachovalo a obnovilo vyšehradský železniční most na jeho současném místě.

Kupka má k dispozici dva návrhy. Projekt nového mostu od české společnosti 2T engineering, který vzešel ze soutěžního dialogu Správy železnic. Projekt obnovy od britských a švýcarských mostních expertů ministrovi poskytl Nadační fond pod Vyšehradem.

Mezi nimi má ministr rozhodnout. „Stane se to do konce volebního období. Podmínil jsem další kroky právě názorem UNESCO a také studií HIA, i na základě konzultace s ministerstvem kultury. Výsledky studie HIA, tedy výsledky posouzení významnosti památkové péče v případě tohoto mostu bychom měli mít v průběhu následujících měsíců,“ uvedl Kupka. Sněmovní volby přitom prezident Petr Pavel vyhlásil na 3. a 4. říjen.

Na vytvoření HIA, prvního takového posouzení v Česku, se předloni domluvila Správa železnic právě s UNESCO. Pokud Výbor světového dědictví UNESCO ve středu definitivně závěry pražské mise schválí, měl by podle prezidenta ČNK ICOMOS Martina Horáčka následovat jasný postup. „Skutečně není jiná možnost než vyšehradský most opravit na stávajícím místě. Tímto jsou vyloučeny varianty stavby nového mostu i přesun současného na jiné místo, pokud Česká republika nehodlá riskovat problémy se zápisem Prahy v UNESCO,“ uvedl v tiskové zprávě Horáček.

Současný železniční most na Výtoni je z roku 1901. Podle odborníků je významnou technickou kulturní památkou v pražské památkové rezervaci, jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Podle kritiků z iniciativy Nebourat most trpí zanedbáním údržby.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist