Zaměstnanci velkých firem včetně topmanagementu v éře zelených výzev odkládají saka a kostýmky, aby v tričku vyrazili pěšky do práce nebo na kole na služební cestu. Snaha eliminovat automobily, nebo alespoň dát najevo, že jejich význam přeceňujeme, se však po vyslechnutí manažerů firemních vozových parků může zdát poněkud naivní.

Z letošního pravidelného šetření EY vyplývá, že variantu, kdy budou služební vozy nahrazeny alternativní dopravou, si dokáže představit jen šest procent fleet manažerů. Meziročně navíc klesl podíl těch, kteří by zaměstnancům veřejnou dopravu jako alternativu doporučili, dokonce o 40 procent.

Postoje fleet manažerů jsou pochopitelné vzhledem k jejich cílům správy vozidel. Překvapí však vývoj chování a postojů samotných zaměstnanců. Více než polovina využívá pro služební cesty jiné způsoby, nejčastěji veřejnou dopravu. V jejím případě jde meziročně o slušný nárůst na 78 procent z alternativ ke služebnímu vozu oproti 60 procentům loni. Téměř polovina zaměstnanců navíc přiznává, že nemá problém sdílet služební vůz s dalšími uživateli – třetina tuto praxi provozuje týdně. Hlavním důvodem je nejčastěji dopad na životní prostředí.

Vedle posunu k ekologičtější dopravě, který přichází odspodu, převážně od mladých zaměstnanců, identifikujeme ještě další dva trendy, které směřují k „disrupci“ tradičního pohledu na firemní vozové parky. Jedním je přechod na elektromobily, kde jsou to opět zaměstnanci, kteří je vnímají pozitivně ve větší míře (24 procent) než zaměstnavatelé (18 procent). A konečně dalším výrazným trendem je růst obliby služeb konektivity. Patří mezi ně nástroje, které známe z oboru sdílených služeb, jako jsou vzdálené odemykání vozu nebo okamžité určení jeho polohy.

A stejně jako opadá zájem o manuální správu knihy jízd, tak postupně dojíždí tradiční pojetí firemních flotil. Managementy firem mají nejvyšší čas přehodnotit dosavadní modely firemní dopravy a benefitů. Nakonec se ukazuje, že zelené výzvy k ekologičtější dopravě do práce nebo služební cestě zas tak naivní být nemusí.