Od vyhlášení výsledků mezinárodní architektonické soutěže na novou podobu pražského hlavního nádraží a okolí je to pro její pořadatele jedna špatná zpráva za druhou. Nejdřív vítězný návrh renomovaného dánského studia Henning Larsen Architects čelil kritice hlavně kvůli obří dřevěné střešní konstrukci. Ta by podle některých svou estetikou zapadla spíše do jižní Evropy či některé z arabských zemí. To podpořil argument, že významná část nádraží nebude vytápěná a do Česka se tak nehodí.

Největší rána pro iniciátora soutěže, Správu železnic, však přišla minulý čtvrtek, tři dny po vyhlášení výsledků soutěže. Ten den Národní památkový ústav zařadil novou odbavovací halu z konce 70. let do katalogu památkově chráněných staveb. Vítězný návrh by tak za současného stavu nemohl být realizován. Dánové totiž počítají se zbouráním části budovy.

Náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (za STAN) i Správa železnic však přes vzájemnou ostrou výměnu názorů s památkáři odmítají, že by to byl konec, a soutěž tak skončila podobnou blamáží jako v roce 2007 s nakonec nerealizovaným návrhem nové Národní knihovny podle architekta Jana Kaplického.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak na blamáž kolem soutěže na nové hlavní nádraží reaguje její vítěz?
  • Je ochoten nadále v Praze stavět a projekt eventuálně předělat?
  • Jak se časově vyvíjel spor o památkovou ochranu nové odbavovací haly hlavního nádraží?
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.