Aukcím se věnujete již devět let. Proč dle vaší zkušenosti nakupovat umění právě na nich?

Výhod je hned několik, a to jak pro zájemce o prodej svých děl, tak pro nakupující. Umělci mohou prodej v aukcích využít k propagaci své tvorby, pro milovníky umění začátečníky nebo investory je to příležitost, kdy mohou vybírat ze široké nabídky v krátkém čase a na jednom místě. V našem případě jde o pečlivě vybranou kolekci děl, která je konzultována s předními českými kurátory a znalci umění.

Na 27. dubna plánujete vaši již 18. aukci. Na jaká díla se mohou zájemci těšit?

Můžeme slíbit mimořádné položky galerijní hodnoty. Jde o díla etablovaných českých umělců a umělkyň, jako například Dalibora Chatrného, Jana Merty, Jana Hendrycha, Aleny Kučerové, Jiřího Sopka, Zdeňka Palcra, Bohumíra Matala a mnoha dalších.

Kam by začínající sběratelé měli nasměrovat svou pozornost?

Jednoznačně k současnému umění. Nemusíte se totiž obávat problematiky padělků, nejste odkázáni na spolupráci se znalci, ale můžete vše konzultovat přímo se samotnými umělci. Doporučila bych se zaměřit na umění 80. let a blíže k současnosti, kde se skrývá nemalý potenciál. Důkazem může být samotná Etcetera. Díla, která jsme před deseti patnácti lety nakupovali, postupně a systematicky rostou na cenách. Příkladem jsou například primárním trhem dlouho opomíjená díla Margity Titlové, Vladimíra Merty nebo Mariana Pally, která se v současné době těší velkému zájmu sběratelů i státních institucí.

Můžete uvést pár příkladů nebo zajímavých rekordů z aukcí právě umělců z 80. let?

Z tohoto období by měl zaznít například Tomáš Ruller, jehož fotografický cyklus se u nás vydražil za více než 900 tisíc korun a jeho instalace nazvaná Blankyt byla prodána za více než jeden milion korun. Za delikátní skulpturu Nohy sochařky Evy Kmentové nový majitel zaplatil v aukci 1,23 milionu korun. Rekordy padaly i u zmíněné Margity Titlové, Mileny Dopitové, Aleny Kučerové a dalších. Hodnota jejich děl ještě poroste, právě proto, že nejen odborná veřejnost je vnímá jako významné umělce v kontextu tuzemské výtvarné scény.

Investice do umění

Stáhněte si přílohu v PDF

Jak vytipovat nejlepší nebo nejzajímavější umělce a díla, pokud chci začít budovat sbírku s investičním potenciálem?

Není to úplně jednoduché. Je třeba mít znalosti a orientovat se. V případě, že si kupec není jistý, měl by oslovit odborníka, který se na trhu s uměním dobře vyzná. Součástí naší práce v Etcetera Art jsou samozřejmě i odborné konzultace, kdy se s klienty řeší nákup i prodej akvizic. Dokážeme jim odborně poradit a nasměrovat je. Stejně tak jsme schopni pomoci s případným prodejem větších sbírek nebo pozůstalostí.

Jste absolventkou prestižní New York University ve Spojených státech, kde jste se zaměřila na oblast oceňování umění a art byznysu. Jak byste srovnala tuzemský trh s tím americkým?

Odcházela jsem tam sice už s mnohaletou pracovní zkušeností z českého aukčního domu, ale fakt, že u nás doma je trh s uměním stále opomíjeným tématem a na vysokých školách se o něm nic nedozvíte, je škoda. Nejprve jsem prošla kurzem art business a pak se pustila do náročnějšího appraising art (oceňování umění). Přednášely nám světové špičky, respektive legendy ve svých oborech. Probírala se metodologie oceňování, aktuální témata, kauzy, soudní spory.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Investice do umění.

Text nevyjadřuje názor redakce