Co je však důležité zmínit, je role pojišťovacích makléřů v této situaci. Naši členové jsou nyní v první linii, pomáhají klientům s procesem hlášení a likvidace škod, poskytují expertní poradenství a fungují jako most mezi klienty a pojišťovnami. Naše role je o to důležitější, že mnoho lidí se s takovou situací setkává poprvé v životě a potřebuje tak profesionální podporu a vedení.

Prostředníci i obhájci

Úloha pojišťovacích makléřů v situacích, jako jsou současné povodně, je naprosto nenahraditelná a mnohovrstevná. Jsme prostředníky mezi klienty a pojišťovnami, ale naše role daleko přesahuje pouhé zprostředkování. Jsme především odbornými poradci a „advokáty“ našich klientů. Začněme prevencí. Ještě před vznikem jakékoli škodní události pomáháme klientům správně nastavit pojistnou ochranu. To zahrnuje důkladnou analýzu rizik, kterým je klient vystaven, a doporučení optimálního pojistného krytí. V případě povodňových rizik to může znamenat využití pokročilých modelů pro hodnocení povodňového nebezpečí, konzultace s hydrology a dalšími odborníky, a navržení komplexní strategie řízení rizik, která může zahrnovat nejen pojištění, ale i další preventivní opatření. Když dojde k povodni, jsme okamžitě k dispozici našim klientům. Poskytujeme jim podporu v krizové situaci, pomáháme s prvotními kroky k minimalizaci škod a s dokumentací škodních událostí. Naše znalost pojistných podmínek a procesů jednotlivých pojišťoven je v této fázi neocenitelná. Dokážeme klientům rychle a přesně poradit, na co mají nárok a jak postupovat, aby maximalizovali své šance na plné odškodnění.

Malý průvodce profesí pojišťovacího makléře:

  • vždy pracuje jako zástupce klienta
  • uzavírá s klientem smlouvu o odborné činnosti
  • věnuje se především pojištění firem a podnikatelů
  • poskytuje poradenství v řízení rizik a konstrukci pojistné ochrany
  • jménem klienta oslovuje pojišťovny se žádostí o nabídku (výběrové řízení)
  • odborně vyjednává za klienta s pojišťovnou o cenách a podmínkách
  • na straně klienta spolupracuje při likvidaci pojistných událostí
  • má výrazně vyšší odpovědnost za svoji činnost a poskytované rady než pojišťovací agent.

Po povodni pak asistujeme při jednání s pojišťovnami. Díky našim zkušenostem dokážeme efektivně argumentovat ve prospěch klienta, vysvětlovat specifické okolnosti škod a urychlovat proces likvidace pojistných událostí. Ve většině případů jsme schopni dosáhnout daleko lepších výsledků pro klienta, než by dokázal sám. Ale naše role nekončí vyplacením pojistného plnění. Pomáháme klientům s analýzou proběhlé události, identifikací slabých míst v jejich pojistné ochraně a nastavením lepší strategie pro budoucnost. Tato zpětná vazba je klíčová pro kontinuální zlepšování pojistné ochrany našich klientů. Navíc, díky našemu širokému pohledu na celý trh jsme schopni identifikovat trendy a problémy, které se objevují napříč mnoha případy. Tyto poznatky pak využíváme při jednáních s pojišťovnami o zlepšení jejich produktů a služeb, i při komunikaci s regulátory o potřebných změnách v legislativě. Naše odborné znalosti přispívají k vývoji nových pojistných produktů a řešení, která budou lépe odpovídat měnícím se potřebám klientů a rizikům spojeným s klimatickou změnou.

Pomoc i edukace

Důležitou součástí našeho přístupu je také edukace klientů. Vysvětlujeme jim důsledky podpojištění a pomáháme jim správně ocenit jejich majetek. To často zahrnuje spolupráci s odbornými odhadci nebo využívání sofistikovaných nástrojů pro oceňování nemovitostí a majetku. Umím si představit, že dalším pomocníkem v boji s podpojištěním bude i využívání moderních technologií. Například zapojení pokročilých analytických nástrojů v rámci systémů umělé inteligence nám umožní identifikovat potenciálně podpojištěné klienty na základě různých ukazatelů. Napadá mě třeba i využití AI pro automatické upozorňování na potřebu aktualizace pojistných částek a tak podobně. Důležitá je také větší transparentnost v pojistných podmínkách, aby klienti lépe rozuměli, jak jejich pojištění funguje a jaké jsou důsledky podpojištění.

Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) letos slaví 30 let své existence:

Byla založena v roce 1994 z iniciativy českých poboček mezinárodních makléřských firem. Asociace se podílí na tvorbě zákonů, prosazuje profesní etiku, stará se o vzdělávání makléřů a navazuje mezinárodní kontakty – už od r. 1998 je součástí Evropské federace pojišťovacích zprostředkovatelů (BIPAR). AČPM má 81 členů, jejichž výkony pokrývají většinu makléřského trhu v Česku. AČPM rovněž iniciovala a organizuje prestižní odbornou anketu pojišťovacích makléřů Pojišťovna roku (viz www.pojistovnaroku.cz). Asociace také úzce spolupracuje se specializovaným serverem oPojištění.cz na dalším posilování image profese.

Podpojištění se ale často vnímá jen v souvislosti s pojištěním nemovitostí. Neméně důležité je ale aktualizovat i limity plnění u pojištění pro případ přerušení provozu nebo odpovědnosti za škodu, které inflace také nepřímo ovlivňuje.

A v neposlední řadě je podstatná i role státu a regulátora. Všichni společně podporujeme iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti obyvatelstva a zlehka uvažujeme i o legislativních změnách, které by motivovaly k pravidelnému přehodnocování pojistných částek. Boj s podpojištěním je běh na dlouhou trať, ale domnívám se, že díky kombinaci edukace, technologií a spolupráce všech zúčastněných stran můžeme dosáhnout významného pokroku.

Jsem přesvědčen, že právě tato komplexní role makléřů – kombinace odborného poradenství, zastupování při vyjednávání, krizového managementu a vzdělávání – je tím, co činí naši profesi nenahraditelnou v systému řízení rizik.

Ing. Ivan Špirakus
předseda AČPM

ACPM Logo 30 CMYK

Členové AČPM

ADAM finance; ADORES centrum pojištění; Agripos-Rakovník; ALCATON; Aon Central and Eastern Europe; AR CREDIT; ARROWS pojištění; ASPEKTUM ASTORIE; A-Z; Risk Service; BOHEMIA BROKERS * Broker Team; BROKER VISION; BUCKLEY ASSOCIATES; C. E. B.; CESIA CIC plus; Confido Broker; CREDIT PLUS; CZECH INSURANCE AGENCY; Čásenský & Hlavatý; ČPP Servis; ČSOB Pojišťovací makléř; DAKARA; DEFEND INSURANCE; D.K.A.; Dürl & Partner Insurance Broker; EUROLA; EUVIN EXPERTING; EZ INVEST; GrECo International; HONORIS FINANCE; IBS-GROUP; IKEP; IMG; INSIA; International Insurance Brokers; ITEAD; JB Group; JCI; Jůzl a spol.; K+K Broker; LIMMIT; Makléřská pojišťovací společnost; PBT; MAPOR; MARSH; MF Turnov; MONDE FINANCE; Moraviatel; MPS; Němec & partners; Nobelia; NPS Group; OK GROUP; OPTIMUS BROKERS; PAB PETRISK; Petřík Brokers; Pojišťovací makléřství INPOL; Pojišťovací servis M+M; POMPA.CZ; PROFI BONUS; PRVNÍ MORAVSKÁ SPOLEČNOST; RENOMIA; Resort Finance; RESPECT; SATUM CZECH; Seintillo; sinneIC; SOKRAT; SP makléřská společnost; S SERVIS; Total Brokers; TRINCO; UniCredit pojišťovací makléřská společnost; Ústecká Makléřská Společnost; VIKTORIA PARDUBICE; V.I.B. MAKLÉŘSKÁ; VPV Bohemia; WI-ASS ČR

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist