Jste spokojen s tím, jak dopadlo vaše první prezidentské období, nebo něčeho litujete? zeptali se Donalda Trumpa dva novináři, když před třemi lety psali jeho životopis. Trump odvětil, že lituje pouze dvou věcí. Na prvním místě uvedl fakt, že neuvalil cla na dovoz aut z Německa. Vadí mu i skutečnost, že Jižní Koreu nepřinutil, aby platila miliardové částky za to, že na jejím území působí američtí vojáci. Obě chyby napravím, až budu zase prezidentem, prohlásil Trump.
Američané ho v úterý do Bílého domu skutečně zvolili. A Trump od zmíněného rozhovoru výrazně přitvrdil – cla hodlá zavést nejen na německá auta, ale 10- až 20procentní tarif chce na dovoz veškerého zboží, tedy i toho ze zemí Evropské unie. Cla na dovoz z Číny pak mají být minimálně šedesátiprocentní. Podle dostupných odhadů by to na státy EU velmi silně dopadlo a Česko má patřit k vůbec nejvíc postiženým zemím. „Evropa zaplatí velkou cenu,“ prohlásil Trump těsně před úterními prezidentskými volbami. Kritizuje skutečnost, že EU má s USA vysoký přebytek obchodní bilance. Podle něj je to důsledkem evropských nekalých praktik, byť to je podle ekonomů nesmysl.
Otázkou je, jestli Trump své hrozby skutečně splní. „Trump cla téměř jistě nezavede,“ tvrdí například ekonom Petr Bartoň z projektu Datarun. Odkazuje na fakt, že se důsledky takového kroku americké ekonomice nevyplatí. Bartoňův názor je ale ojedinělý. Převládá pohled, že Trump poté, co se v lednu vrátí do Bílého domu, tarify v nějaké podobě skutečně uvalí. Koneckonců, výraz clo v kampani opakovaně označil za své nejoblíbenější slovo.
„Uvalení cel je něco, k čemu má prezident pravomoc. Podle mě se to stane. Poškodí to evropský průmysl, který trpí už teď,“ tvrdí šéf analytického serveru Eurointelligence Wolfgang Münchau. „Souhlasím s komentátory, kteří říkají, že Trumpa nemáme chytat za slovo, možná neuvalí cla přesně v té výši, o jaké teď mluví. Ale směr, který vytyčil, naplní, a to téměř do puntíku,“ dodává hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář.
Státy EU mají s USA v obchodu se zbožím přebytek v roční hodnotě zhruba 150 miliard eur, tedy více než 3,5 bilionu korun – o tolik víc do Spojených států vyvážejí, než z nich dovážejí. V obchodu se službami mají sice přebytek Američané, ale o služby Trumpovi nejde – na předvolebních shromážděních neustále poukazoval na americký schodek v obchodu se zbožím. „EU je horší než Čína, jen je menší. Je to taková mini Čína. Nekupují naše auta, nekupují naše zemědělské produkty. Nekupují od nás nic,“ stěžoval si. I Česko patří k zemím, které mají s USA obchodní přebytek.
Pro EU jsou USA nejvýznamnějším obchodním partnerem. Evropský vývoz přitom v posledních letech rychle roste – o to víc by tedy případná cla na unijní ekonomiku dopadla. Podle analýzy banky ABN AMRO by se v případě desetiprocentního cla propadl vývoz z EU do USA o třetinu. Dánský svaz průmyslu tvrdí, že uvalení tarifů by evropskou ekonomiku uvrhlo do recese, přičemž Česko má patřit k vůbec nejvíc postiženým zemím – jeho HDP by se do roku 2027 snížil skoro o pět procentních bodů. A to hlavně kvůli důsledkům případných vysokých amerických cel na Čínu – čínské zboží by se pak přelilo do Evropy a konkurovalo místní průmyslové výrobě.
Trump se vrací do Bílého domu: co bude chtít po Evropě a Česku a jak bychom měli odpovědět?
Banka Goldman Sachs počítá s tím, že Trump nakonec nezavede cla na veškerý dovoz, ale v případě EU se zaměří hlavně na zmíněná auta. Podobně to vidí i ekonom Miroslav Zámečník. „Sazba 20 procent bude jen na položky, které jsou pro Trumpa obzvlášť iritující. V jeho srdci má nehynoucí místo německý automobilový průmysl. Takže postiženi budou nejen Němci, ale nepřímo i my,“ prohlásil ve svém podcastu BigTalk. České automobilky sice přímo do USA nevyváží, český automotive sektor je ale velkým dodavatelem toho německého – a pro něj je Amerika hlavním trhem mimo EU.
Trump hrozil uvalením cel na dovoz německých aut už v roce 2019. Podle tehdejší analýzy českého ministerstva průmyslu a obchodu, kterou mají HN k dispozici, by se kvůli tomu český HDP propadl až o půl procenta.
Sam Lowe, expert na mezinárodní obchod z poradenské společnosti Flint Global, ale varuje před tím, aby převládl dojem, že cla pouze na vybrané sektory ekonomiky by byla pro země EU menším zlem než tarify na veškerý dovoz. Všeobecná cla zasáhnou firmy ze všech zemí světa stejně, s výjimkou Číny, která bude pravděpodobně postižena ještě víc. Ale pokud by nová americká administrativa uvalila tarify třeba jen na evropské automobilky, ty by pak byly výrazně znevýhodněny oproti konkurenci ze třetích zemí.
Například odhad růstu české ekonomiky na příští rok ale ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) upravovat nechce. „Pokud dojde k nějakým problémům v obchodních vztazích, tak to bude mezi Evropou a Amerikou jako celkem, což se může dotknout i České republiky, ale já v tom zatím žádné riziko nevidím,“ prohlásil.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist