Už od ledna 2025 má zásadně proměnit situaci na české železnici vlakový zabezpečovač ETCS. Stát na hlavní koridory nevpustí vlaky, jež nejsou vybavené příslušnou elektronikou, která pro jediné vozidlo stojí často desítky milionů. Vysoké náklady Správa železnic odůvodňuje snahou o maximální bezpečnost, protože ETCS má chybám strojvedoucích aktivně předcházet. Proto také dlouhodobě odmítá jakékoli výjimky. Vozidla, která příslušné vybavení mají, už ho také během letoška musela začít používat.

Jenže měsíc a půl před avizovanou změnou sama Správa železnic na síti systém často odstavuje. HN získaly dokumenty, které ukazují i noční výluky ETCS na celé síti. Podle Správy železnic jsou úpravy nutné před lednovým spuštěním takzvaného výhradního provozu. Soukromí dopravci ale mluví o dvojím metru.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se