Od ledna 2025 mají mít vlaky na několika hlavních tratích v Česku povinně na palubě evropský zabezpečovač ETCS – zařízení, které stojí přes 10 milionů korun pro každé vozidlo a má eliminovat chyby strojvedoucího. Správa železnic do tohoto režimu přidává každý týden část tratí a ve středu 22. ledna ho zavede poprvé od východu až do Prahy.

Zároveň se ale ukazuje, že výhradní provoz nebude tak docela výhradní. Svědčí o tom hned několik vydaných opatření, jejichž kopie v posledních dnech získaly HN z několika zdrojů.

Přitom ještě před koncem roku 2024 stát na výhradním provozu doslova bazíroval a jakoukoli výjimku označoval za ohrožení bezpečnosti. To následně vedlo řadu menších dopravců, hlavně nákladních, k omezení aktivity, protože vysoké náklady spojené s ETCS nezvládli. Zavádění ETCS v Česku má stát v této dekádě asi 40 miliard.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké podmínky pro udělení výjimky jsou?
  • A co s tím má společného zasněžený „Doppler“?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.