Od ledna 2025 mají mít vlaky na několika hlavních tratích v Česku povinně na palubě evropský zabezpečovač ETCS – zařízení, které stojí přes 10 milionů korun pro každé vozidlo a má eliminovat chyby strojvedoucího. Správa železnic do tohoto režimu přidává každý týden část tratí a ve středu 22. ledna ho zavede poprvé od východu až do Prahy.
Zároveň se ale ukazuje, že výhradní provoz nebude tak docela výhradní. Svědčí o tom hned několik vydaných opatření, jejichž kopie v posledních dnech získaly HN z několika zdrojů.
Přitom ještě před koncem roku 2024 stát na výhradním provozu doslova bazíroval a jakoukoli výjimku označoval za ohrožení bezpečnosti. To následně vedlo řadu menších dopravců, hlavně nákladních, k omezení aktivity, protože vysoké náklady spojené s ETCS nezvládli. Zavádění ETCS v Česku má stát v této dekádě asi 40 miliard.
Co se dočtete dál
- Jaké podmínky pro udělení výjimky jsou?
- A co s tím má společného zasněžený „Doppler“?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.