Závod tabákového koncernu Philip Morris v Kutné Hoře dlouho trpěl tím, co německý deník Die Welt svého času nazval syndromem Helen Fischerové. Jde o velmi populární zpěvačku, jejíž publikum je však minimálně o generaci starší než ona sama, a hrozí jí tak, že jednou skončí zcela bez fanoušků.

Philip Morris opakovaně zdůrazňuje záměr s výrobou cigaret k blíže neupřesněnému datu úplně skončit. V ostatních evropských závodech přitom už rozjel produkci nikotinových alternativ, mezi které se řadí zahřívaný tabák, elektronické cigarety či nikotinové sáčky,  které považuje za perspektivní. Tuzemskou tabačku s více než 140letou historií si společnost až doposud držela jako zálohu pro výrobu klasických cigaret a zásobovala z ní nemalou část evropského trhu. Spotřeba cigaret je sice stále významná, přesto nelze přehlédnout, že kuřáků ubývá, a z dlouhodobého hlediska tak vyhlídky kutnohorské fabriky nebyly příznivé.

Philip Morris ovšem už před rokem a půl oznámil záměr investovat v Kutné Hoře miliardu korun s cílem rozjet výrobu nikotinových alternativ i tam. Neupřesnil ale termín či to, o jaké produkty by se mělo jednat. Avizované plány se nyní mají realizovat a je také jasné, že Kutná Hora bude vyrábět nikotinové sáčky bez obsahu tabáku, které si uživatelé vkládají pod ret.

„Budeme investovat v Kutné Hoře do výroby nekuřáckých produktů a tím bude Zyn,“ prohlásil šéf Philip Morris ČR Fabio Costa. Zyn je značka nikotinových sáčků švédského výrobce Swedish Match, kterého Philip Morris akvíroval v roce 2022. Nová výrobní linka by podle Costy měla začít fungovat zhruba na konci tohoto roku. Globální šéf koncernu Jacek Olczak předloni v rozhovoru pro HN řekl, že jednou v Kutné Hoře skončí i výroba cigaret. „Čím dříve, tím lépe,“ odpověděl tehdy na otázku, kdy to bude. Čas ještě nenastal, navzdory rozšíření výroby o nekuřácký produkt bude kutnohorská továrna zatím dál vyrábět i cigarety.

Oznámení o investici je spojeno s uvedením Zyn na český trh. Sáčky už v posledních týdnech byly v některých prodejnách k dostání a v ulicích se objevily i reklamy. „Značka Zyn je dnes na světě jednička mezi nikotinovými sáčky,“ prohlásil Nikolaus Ricketts, prezident pro kategorii nikotinových sáčků Philip Morris International. Na českém trhu má však Philip Morris v tomto ohledu zpoždění za konkurencí.

Společnost byla před lety první, kdo uvedl na trh přístroj pro konzumaci zahřívaného tabáku IQOS a náplně pro něj a dodnes si díky domu zachovává v této kategorii náskok. Nikotinové sáčky jsou však doménou konkurenta British American Tobaccoo (BAT), jehož značka Velo je na tuzemském trhu k dostání již několik let.

„U nikotinových sáčků jsme jasným lídrem na trhu se značkou Velo. Na konci loňského roku její prodeje představovaly více než 60 procent celkových prodejů v orální nikotinové kategorii, přičemž v užší kategorii takzvaných bílých nikotinových sáčků má dokonce až 80procentní podíl,“ uvedl manažer komunikace BAT Tomáš Tesař. Trh sáčků je poněkud roztříštěný, vedle velkých hráčů typu Philip Morris a BAT existuje řada menších lokálních výrobců.

Podle průzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ) z roku 2023 užívalo nikotinové sáčky denně či příležitostně 2,9 procenta oslovených respondentů. Podle poznatků BAT jsou to pak dvě procenta z celkového počtu uživatelů nějaké formy nikotinu, ať už s obsahem tabáku, bez něj, páleným, či zahřívaným. Podobná čísla uvádí i Philip Morris.

Oblíbenější než sáčky je v Česku zahřívaný tabák, který konzumuje zhruba 15 procent uživatelů, a také elektronické cigarety s desetiprocentním podílem. „Dnes je kategorie velmi malá, ale pokud byste se podívali deset let zpět, tak malá byla i kategorie zahřívaného tabáku. Nevidím důvod, proč by sáčky do 10 let nemohly vyrůst na 20 procent trhu nikotinových produktů,“ dodal Ricketts. Philip Morris zdůrazňuje, že jde o nikotinový produkt určený výhradě dospělým kuřákům. SZÚ nicméně zaznamenal největší popularitu sáčků u nejmladší věkové skupiny 15 až 24 let s tím, že jejich obliba u mladých roste. 

Poměrně rychlý vzestup alternativ kouření přinesl v posledních letech bolehlav českému státu, který si nevěděl rady se zdaněním nových výrobků. To už dnes neplatí a všechny nové kategorie včetně sáčků jsou již zatíženy spotřební daní. Zatímco u cigaret se daň odvádí za kus, u alternativ se stanovuje podle hmotnosti a podle schválených pravidel postupně poroste až do roku 2027.

Pro představu, u jednoho balení v ceně 140 až 150 korun v závislosti na hmotnosti tvoří spotřební daň a DPH zhruba 29 až 38 korun. To je výrazně méně než u klasických cigaret, u kterých v ceně krabičky tvoří daň přes 80 procent. Rostoucí popularita alternativ je tak jednou z příčin, proč výběr spotřební daně klesá. Teze nicméně je, že riziko užívání alternativ je potenciálně nižší než u kouření, a proto i daňové zatížení je nižší.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist