Syntetická nafta vyráběná z odpadních živočišných tuků a třeba i z přepáleného oleje v řetězcích rychlého občerstvení slibuje hodně. Jednak šetrnost vůči moderním dieselovým motorům na rozdíl od rostlinných biosložek, které se přimíchávají do pohonných hmot čím dál víc, ale především nižší hodnoty emisí. V Česku už se nabízí, rozšířila se hlavně u kamionových dopravců. Řidiči osobních aut ji začínají objevovat teprve pomalu.
Klasická motorová nafta je přitom v osobní automobilové dopravě na ústupu. V posledních letech prodeje dieselových vozidel klesají v celé Evropě. Loni bylo v rámci EU se vznětovým motorem jen každé desáté auto. Česko je trochu anomálií a trendu zatím odolává, každý čtvrtý loni prodaný vůz měl dieselový pohon. V Evropě jsou navíc mezi osobáky žádanější elektromobily než auta na naftu.
Co se dočtete dál
- Jaké jsou parametry HVO.
- Kdo ho již používá.
- Jaká je jeho budoucnost.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.