Avizované zvýšení cen jízdného ve Středočeském kraji s platností od ledna příštího roku se blíží realitě. Po schválení krajskou radou mají o tom na začátku června jednat zastupitelé. Krok je podle vedení kraje logický: náklady na dopravu prudce rostou a tržby z prodeje jízdenek pokrývají stále menší část nákladů.
Navýšení cen navíc nemá být nadlouho posledním. Podle propočtů kraje vzrostou náklady celého systému dopravní obslužnosti v příštích 10 letech ze současných zhruba 9 miliard Kč ke 14 miliardám Kč ročně. A pokud by se kraj snažil k roku 2034 o komplexní dekarbonizaci autobusové dopravy, dostane se až na částku 16 miliard Kč ročně.
Důvody pro zdražení jsou logické, kraj musí financovat i jiné věci než dopravu. A od státu zatím víc peněz například z rozpočtového určení daní nedostane.
Co je naprosto logické a obhajitelné ekonomicky z pohledu kraje, ovšem neznamená, že to skutečně dává smysl v dopravní obslužnosti. Už teď trpí Praha tím, že do ní z nebo přes Středočeský kraj denně zajíždí přes 300 tisíc aut kvůli nedostatečné dopravní obslužnosti a vybavenosti. Odstavná parkoviště v místech, kde navazuje městská doprava, jsou i po mnoha letech stále jen v hlavách a vzletných slovech pražských zastupitelů, nikoliv realitou. Vedle přecpaných příjezdových komunikací, které každé ráno hlásí dopravní kolaps, jsou napěchované i okraje města, kde se nedá zaparkovat a kde má policie každodenní žně při výběru pokut za mizerné parkování. Což ovšem není tolik chybou řidičů, jako spíše absencí dopravní politiky hlavního města.
Napojení na pražské letiště se po šestnácti letech rozjíždí. Úředníci zahájili stavební řízení na stanici
Zadrhává se i rozvoj veřejné dopravy. Termín dokončení dlouho očekávaného metra D se z roku 2029 posouvá až k roku 2036. A s ohledem na to, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže definitivně zrušil výběr vítěze tendru na dostavbu, se i tento termín může dále odsouvat. Návrat k rychlodráze na letiště zní jako stokrát opakovaný vtip. Rozvoj autobusové dopravy a návrat trolejbusů nejsou kroky k výraznému zlepšení.
Vedle toho v Praze prudce roste počet aut. Důvod je jednoduchý, v okrajových částech města veřejná doprava zůstává na hranici únosnosti a v případě nočních či víkendových spojů i daleko za ní. Vlastnictví auta je zde podobnou nutností jako mimo město. V centrálních částech města, kde z hlediska dopravy vlastní auto nedává smysl, zůstává parkování extrémně levné. Není tak důvod se jej zbavit. Navíc nesmyslně nastavený systém parkovacích zón vede k tomu, že člověk auto nechává stát a vyjíždí maximálně na víkend.
Hlavní město se zacyklilo kdesi na začátku rozvoje dopravní obslužnosti. Neustálé hádky ve vedení města, zda podpořit automobilovou, cyklistickou či veřejnou dopravu, vedou k tomu, že skutečně dobře nefunguje ani jedno. Ani oslavovaná veřejná doprava, kde se fakticky dá spolehnout především na metro. A to nevede všude.
Do budoucna se mluví o zdražení dopravy, o zvýšení ceny parkovného, ale dohoda, co vlastně podpořit, neexistuje. Praxe ze zahraničí je jasná: podpora veřejné dopravy, omezení soukromých aut. Část z nich – až 40 procent jízd – mohou nahradit tzv. sdílené vozy. Hlavní město ovšem s jejich podporou váhá.
Zdražení veřejné dopravy ve Středočeském kraji celkovou situaci rozhodně nevylepší. A není to vinou vedení kraje, které se jen snaží dohnat ekonomickou realitu. Doprava je komplexní záležitost, kde hlavní město zaspalo v mnoha aspektech. Důsledky jsou vidět nejen na přecpaných komunikacích všeho druhu. Nedostatečná dopravní infrastruktura je jedním z důvodů, proč se nestaví tam, kde je poptávka po bytech a kde jejich cena extrémně roste. Starostové čelí tlaku místních, kteří vidí, jak se s každým novým developerským projektem zhoršuje jejich situace, pokud jde o dopravy a odmítají následně další projekty. A nasazení jedné linky navíc tuto situaci nevyřeší.
Větší spolupráce, víc odstavných parkovišť, rychlejší rozvoj skutečně velkokapacitních prostředků, podpora všech druhů dopravy, to vše potřebuje moderní město i jeho okolí. A to vše tady stále chybí.
(Psáno pro ČRo Plus)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist