Avizované zvýšení cen jízdného ve Středočeském kraji s platností od ledna příštího roku se blíží realitě. Po schválení krajskou radou mají o tom na začátku června jednat zastupitelé. Krok je podle vedení kraje logický: náklady na dopravu prudce rostou a tržby z prodeje jízdenek pokrývají stále menší část nákladů.

Navýšení cen navíc nemá být nadlouho posledním. Podle propočtů kraje vzrostou náklady celého systému dopravní obslužnosti v příštích 10 letech ze současných zhruba 9 miliard Kč ke 14 miliardám Kč ročně. A pokud by se kraj snažil k roku 2034 o komplexní dekarbonizaci autobusové dopravy, dostane se až na částku 16 miliard Kč ročně.

Důvody pro zdražení jsou logické, kraj musí financovat i jiné věci než dopravu. A od státu zatím víc peněz například z rozpočtového určení daní nedostane.

Co je naprosto logické a obhajitelné ekonomicky z pohledu kraje, ovšem neznamená, že to skutečně dává smysl v dopravní obslužnosti. Už teď trpí Praha tím, že do ní z nebo přes Středočeský kraj denně zajíždí přes 300 tisíc aut kvůli nedostatečné dopravní obslužnosti a vybavenosti. Odstavná parkoviště v místech, kde navazuje městská doprava, jsou i po mnoha letech stále jen v hlavách a vzletných slovech pražských zastupitelů, nikoliv realitou. Vedle přecpaných příjezdových komunikací, které každé ráno hlásí dopravní kolaps, jsou napěchované i okraje města, kde se nedá zaparkovat a kde má policie každodenní žně při výběru pokut za mizerné parkování. Což ovšem není tolik chybou řidičů, jako spíše absencí dopravní politiky hlavního města.

Zadrhává se i rozvoj veřejné dopravy. Termín dokončení dlouho očekávaného metra D se z roku 2029 posouvá až k roku 2036. A s ohledem na to, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže definitivně zrušil výběr vítěze tendru na dostavbu, se i tento termín může dále odsouvat. Návrat k rychlodráze na letiště zní jako stokrát opakovaný vtip. Rozvoj autobusové dopravy a návrat trolejbusů nejsou kroky k výraznému zlepšení.

Vedle toho v Praze prudce roste počet aut. Důvod je jednoduchý, v okrajových částech města veřejná doprava zůstává na hranici únosnosti a v případě nočních či víkendových spojů i daleko za ní. Vlastnictví auta je zde podobnou nutností jako mimo město. V centrálních částech města, kde z hlediska dopravy vlastní auto nedává smysl, zůstává parkování extrémně levné. Není tak důvod se jej zbavit. Navíc nesmyslně nastavený systém parkovacích zón vede k tomu, že člověk auto nechává stát a vyjíždí maximálně na víkend.

Hlavní město se zacyklilo kdesi na začátku rozvoje dopravní obslužnosti. Neustálé hádky ve vedení města, zda podpořit automobilovou, cyklistickou či veřejnou dopravu, vedou k tomu, že skutečně dobře nefunguje ani jedno. Ani oslavovaná veřejná doprava, kde se fakticky dá spolehnout především na metro. A to nevede všude.

Do budoucna se mluví o zdražení dopravy, o zvýšení ceny parkovného, ale dohoda, co vlastně podpořit, neexistuje. Praxe ze zahraničí je jasná: podpora veřejné dopravy, omezení soukromých aut. Část z nich – až 40 procent jízd – mohou nahradit tzv. sdílené vozy. Hlavní město ovšem s jejich podporou váhá.

Zdražení veřejné dopravy ve Středočeském kraji celkovou situaci rozhodně nevylepší. A není to vinou vedení kraje, které se jen snaží dohnat ekonomickou realitu. Doprava je komplexní záležitost, kde hlavní město zaspalo v mnoha aspektech. Důsledky jsou vidět nejen na přecpaných komunikacích všeho druhu. Nedostatečná dopravní infrastruktura je jedním z důvodů, proč se nestaví tam, kde je poptávka po bytech a kde jejich cena extrémně roste. Starostové čelí tlaku místních, kteří vidí, jak se s každým novým developerským projektem zhoršuje jejich situace, pokud jde o dopravy a odmítají následně další projekty. A nasazení jedné linky navíc tuto situaci nevyřeší.

Větší spolupráce, víc odstavných parkovišť, rychlejší rozvoj skutečně velkokapacitních prostředků, podpora všech druhů dopravy, to vše potřebuje moderní město i jeho okolí. A to vše tady stále chybí.

(Psáno pro ČRo Plus)

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist