Obrovské náklady, které nepřinášejí žádnou konkurenční výhodu. I tak hodnotí železniční dopravci zabezpečovač ETCS po prvním půlroce plného provozu. Nákladní dopravci tvrdí, že kvůli tomu ztrácejí konkurenceschopnost vůči silniční dopravě, u osobních se zase začíná objevovat obava, jak vysoké náklady ještě strpí objednatelé.
Náklady na zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS se jen v Česku do roku 2030 odhadují zhruba na 50 miliard korun.
Dopravci to řekli na debatě věnované zkušenostem s ETCS, kterou za účasti ministra dopravy Martina Kupky (ODS) uspořádali organizátoři největšího železničního veletrhu Rail Business Days v Ostravě. Evropský zabezpečovač ETCS je na několika českých koridorech povinný od ledna 2025.
Co se dočtete dál
- Na kolik vyjde údržba ETCS.
- A proč může české „šprtské“ zavádění ETCS jednou působit až absurdně.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.