Klasickým argumentem v případě zejména dopravní, ale i jiné funkční a rezidenční výstavby je uvolnění úzkých hrdel, lepší průjezdnost, dostupnost a snížení cen. Ačkoli v obecnější rovině lze s těmito argumenty spíše souhlasit, platí zároveň, že nezamýšlené důsledky jdou občas proti nám.
Negativní dopady, které z dodatečné výstavby mohou vyplynout, se v ekonomii obvykle pojmenovávají podle významného německého matematika tzv. Braessovým paradoxem či také pod pojmem „mýlka dodatečného pruhu“. Podstata tohoto paradoxu spočívá v tom, že přidání dodatečného dopravního pruhu nebo dopravní cesty může vést k tzv. vyvolané poptávce, a v mnoha případech dokonce ke zhoršení současného stavu. V takovéto nové Nashově rovnováze následně nikdo nemá motivaci změnit své chování, pokud jej nezmění ostatní.
Co se dočtete dál
- Jaký vliv má výstavba na ceny bydlení?
- Jaké důsledky mají zahraniční investice na místní trh?
- Jaký je vztah mezi sítěmi a dostupností služeb?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.