Klasickým argumentem v případě zejména dopravní, ale i jiné funkční a rezidenční výstavby je uvolnění úzkých hrdel, lepší průjezdnost, dostupnost a snížení cen. Ačkoli v obecnější rovině lze s těmito argumenty spíše souhlasit, platí zároveň, že nezamýšlené důsledky jdou občas proti nám.

Negativní dopady, které z dodatečné výstavby mohou vyplynout, se v ekonomii obvykle pojmenovávají podle významného německého matematika tzv. Braessovým paradoxem či také pod pojmem „mýlka dodatečného pruhu“. Podstata tohoto paradoxu spočívá v tom, že přidání dodatečného dopravního pruhu nebo dopravní cesty může vést k tzv. vyvolané poptávce, a v mnoha případech dokonce ke zhoršení současného stavu. V takovéto nové Nashově rovnováze následně nikdo nemá motivaci změnit své chování, pokud jej nezmění ostatní.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaký vliv má výstavba na ceny bydlení?
  • Jaké důsledky mají zahraniční investice na místní trh?
  • Jaký je vztah mezi sítěmi a dostupností služeb?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.