Moderní malá letadla nabízí komfort a bezpečnost luxusních aut, včetně klimatizace či sofistikovaných bezpečnostních systémů. „Safe Return v případě nouze převezme přes autopilota kontrolu nad letadlem a bezpečně přistane,“ uvádí příklad Dobroslav Chrobák, šéf českého a slovenského zastoupení americké značky letadel Cirrus Aircraft. Ta využívá třeba i padákový záchranný systém, který v nouzi dokáže celé letadlo snést bezpečně na zem.

Jak se za poslední roky změnily technologie používané v malých letadlech?

Největší revoluce se odehrála v oblasti avioniky a bezpečnosti. Přístroje jsou dnes zcela digitální a propojené do jednoho bezpečného, uceleného systému. Systém Cirrus Perspective Touch+ využívá dotykové obrazovky s vysokým rozlišením, které pilotovi poskytují intuitivní a přehledné ovládání, a to i za zhoršených meteorologických podmínek. Letadla jsou vybavena elektronickými checklisty, aby se minimalizovalo selhání lidského faktoru.

V Cirrusech je nyní k dispozici systém Safe Return, který dokáže v nouzi s letadlem sám přistát. Jak konkrétně funguje?

Safe Return je systém, který v případě nouze převezme přes autopilota kontrolu nad letadlem a bezpečně přistane. Aktivuje se stiskem velkého červeného tlačítka na stropě kabiny, dostupného i pasažérům. Po aktivaci systém vyhledá nejbližší vhodné letiště, vyhodnotí terén, meteorologickou situaci i délku dráhy. Komunikuje na nouzové frekvenci, automaticky zapne nouzový kód takzvaného odpovídače, který informuje rádiem ostatní letadla, a přistane. Po přistání dojde k zabrzdění a vypnutí motoru.

Tento systém je v pístových letadlech naprostou novinkou – Cirrus je tak prvním výrobcem, který tuto technologii přenesl i do menších, dostupnějších letounů.

Jaké další bezpečnostní systémy letadla Cirrus nabízejí?

Kromě systému Safe Return je Cirrus znám především díky celoletadlovému padákovému záchrannému systému CAPS (Cirrus Airframe Parachute System). Od svého zavedení zachránil tento systém přes 250 životů a funguje i mimo demonstrované podmínky – například při nižší výšce než 150 metrů nebo vyšší rychlosti než 250 km/h. Tento systém se aktivuje ručně a celé letadlo je následně sneseno na padáku na zem. S myšlenkou tohoto padáku přišel jeden ze zakladatelů značky Cirrus Alan Klapmeier, který přežil srážku v malém letadle. Říkal, že amatérští piloti musí mít stejnou možnost se dostat bezpečně na zem z neřešitelné situace, jako mají například vojenští piloti, kteří se katapultují. Slouží nejenom pro případ srážky s jiným letadlem, ale i pro případ, že nejde bezpečně přistát na letišti kvůli vysazení motoru, strukturální poruše a podobně.

Co dalšího chrání posádky Cirrusů?

Dále nechybí systém elektronické stability, který zabraňuje přechodu do neobvyklé polohy nebo do pádu. Vše je v letadle zdvojené z důvodu bezpečnosti, sofistikovaný je také systém na kontrolu obsazenosti dráhy, který piloty upozorňuje na možné vniknutí jiných letadel na přistávací dráhu. Mezi piloty je také velmi oblíbený systém satelitní navigace, který jim na velkých letištích ukazuje ve 3D, kudy pojíždět na vzletovou dráhu. Samozřejmostí je systém bránící srážce s okolním provozem nebo terénem.

Rychlé a bezpečné cestování. S doletem přibližně dva tisíce kilometrů a cestovní rychlostí kolem 550 km/h je létání po Evropě velmi návykové, říká Dobroslav Chrobák, šéf českého a slovenského zastoupení americké značky letadel Cirrus Aircraft.
Rychlé a bezpečné cestování. S doletem přibližně dva tisíce kilometrů a cestovní rychlostí kolem 550 km/h je létání po Evropě velmi návykové, říká Dobroslav Chrobák, šéf českého a slovenského zastoupení americké značky letadel Cirrus Aircraft.
Foto: Matej Slávik

Jak se změnil komfort či vylepšila bezpečnost pro pasažéry?

Zákazníci dnes nechtějí létat jen proto, že mohou – chtějí létat srovnatelně komfortně a bezpečně jako v osobním voze. Cirrus SR20/22 jsou letadla, která se z hlediska interiéru i ovládání přibližují automobilům vyšší třídy, jako je například BMW řady 5. V klimatizované kabině odvezete čtyři velké osoby a dítě. Sedadla s bočním vedením jsou vybavena airbagy a komfortem jako v autě. Nechybí isofix pro možnost instalace dětské sedačky. Letadla Cirrus jsou také vybavena ochrannou klecí v konstrukci kabiny, která chrání pasažéry při převrácení. Interiér letadel byl testován na náraz jako u auta ve spolupráci s NASA pro nadstandardní bezpečnost posádky. Když člověk po celodenním pobytu na letním slunci v Chorvatsku sedne do letadla, ocení klimatizaci a že se nemusí pařit při pojíždění na vzlet. V letectví s oblibou říkáme vtip: když se při výcviku potí žák, je to v pořádku. Když se začne potit instruktor, něco je špatně.

Objemný zavazadlový prostor má i sklopnou zadní řadu sedadel, která umožňuje převézt sportovní vybavení, jako jsou lyže nebo snowboardy. Z mé zkušenosti si ale majitelé často berou s sebou pouze lyžařské boty.

Může Cirrus létat za zhoršeného počasí?

Díky integrovanému systému odmrazování a satelitnímu datalinku počasí je možné bezpečně létat vysoko a komfortně bez turbulencí mimo mraky. Odmrazovací systém očistí plochy kritické pro let v mraku v nízké teplotě. Infrakamera zlepšuje situační povědomí při přistání v noci a v horších dohlednostech. Vision Jet díky své přetlakované kabině létá ve výškách až deset kilometrů nad mořem.

Zmínil jste váš model osobního tryskového letadla Vision Jet. Jaké přináší výhody oproti běžným vrtulovým letadlům?

Vision Jet má oproti klasickým pístovým letadlům větší přetlakovou kabinu pro pět až sedm osob, vyšší cestovní rychlost a větší dolet. Cena je kolem 3,2 milionu dolarů (zhruba 73 milionů korun – pozn. red.), ale provozní náklady jsou poloviční oproti běžným tryskáčům. Majitelé tedy obvykle nepotřebují letadlo komerčně pronajímat, aby se jim část nákladů vrátila, ale užívají si ho pouze sami. A to je velmi příjemné, když váš stroj nikdo cizí nepoužívá a nesnižuje jeho hodnotu zbytečně vysokým náletem.

Díky stejnému přístrojovému vybavení je přechod mezi pístovým Cirrusem G7+ a Vision Jetem jednoduchý a bezpečný. I když je Vision Jet tryskové letadlo, je navrženo tak, aby jej mohl ovládat běžný člověk – neprofesionální pilot. V Evropě létá přibližně 50 kusů, z téměř 700 vyrobených. Je ideálním řešením pro firmy a rodiny, které chtějí pohodlné, rychlé a bezpečné cestování bez nutnosti najímat profesionální posádku.

Letecký průmysl

Stáhněte si přílohu v PDF

Jaký dolet má Vision Jet a kam se s ním dá létat?

Letadlo má dolet přibližně dva tisíce kilometrů a cestovní rychlost kolem 550 km/h. Díky tomu zvládne například trasu Praha–Korsika za necelé dvě hodiny. Je ideální pro prodloužené víkendy po Evropě, služební cesty nebo rodinné výlety. Interiér s velkou obrazovkou nabízí pohodlí pro pět až sedm osob dle vzdálenosti do destinace.

Kde vidíte budoucnost létání s malými letadly?

Lidé budou stále více řídit svá letadla sami. Když máte dobrý výcvik, běžnou angličtinu, jste schopní i ve věku kolem šedesátky létat bezpečně sami po Evropě. A to je velmi, velmi návykové.

Text byl připraven ve spolupráci se Cirrus Aircraft.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Letecký průmysl.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist