Kámen a štěrkopísek na výstavbu dálnic, železnic, ale i dalších staveb dochází. Zásoby materiálů se ztenčují a nové lomy se neotevírají. Na mapě Česka by se proto už od října mělo objevit téměř 50 lokalit, které by tento klíčový problém tuzemského stavebnictví vyřešily. Jde buď o stávající lomy, které se mají rozšiřovat, nebo o nová vhodná místa, kde se dobývání kameniva teprve plánuje.

Kolem seznamu těchto strategicky důležitých ložisek, který ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) představilo v červenci, je ale poměrně rušno. Protestuje proti němu řada obcí, ale třeba také ministerstvo dopravy. Ačkoliv návrh hodlá zajistit dostatek kamene a štěrkopísků i pro stavbu vysokorychlostních tratí v Česku, zástupci ministerstva dopravy upozorňují, že rozšíření některých lomů do chystané výstavby tratí pro rychlovlaky výrazně zasahuje.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • V čem pomůže zařazení ložisek mezi strategicky významné lokality.
  • Kde se ložiska dostávají do blízkosti důležitých dopravních staveb.
  • Který kamenolom nakonec ze seznamu vypadl.
  • Co vadí na návrhu obcím.
  • Jak velký má dnes Česko problém se stavebním kamenem.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.