Trh PR služeb je jako pytel blech. Vedle velkých zavedených agentur v Česku působí ještě desítky, možná stovky menších. Anebo jen jednotlivci, kteří se starají o malé firmy, osobnosti showbyznysu, lokální hráče. Další stránky, na nichž najdete výčet toho, co vše se dá pod pojem „budování vztahů s veřejností“ zahrnout, situaci také příliš nezpřehledňují. Dokladem byl pokus monitorovat veřejné zakázky týkající se komunikace podle oficiálních registrů státní a veřejné správy. V posledních dvou letech se v kolonkách, které bychom mohli zařadit pod služby PR, skvěla čistá nula. To ale neznamená, že stát a veřejný sektor si služby neobjednávají a neplatí. Činí tak, jenže je zařazuje pod jiné kategorie z mnoha, leckdy nejasné nebo překrývající se. Vyložit přesně pojmy v třiceti kategoriích, které registr nabízí, by nezvládl ani cvičený akademik, natož úředník, pro něhož je to jen otravná položka ve výkazu. Takže v konečném důsledku nevíme.

Poptávka roste

Každoroční výzkum mezi členskými agenturami dokumentuje, že oboru se daří. Roste. Pravda, v covidovém období poněkud přibrzdil, ale ve srovnání s reklamou byly škody významně menší. Trvalkou z hlediska poptávky klientů jsou vztahy s médii. Podle studie Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy tvoří dnes přibližně 60 procent veškerých zakázek. Ale bývalo to více. Dnes si z koláče ukusují public affairs (vztahy se státem a samosprávami) a hlavně digitální komunikace — speciálně správa sociálních sítí a práce s influencery. Právě tvorba obsahu (a to i placeného, například sponzorované posty na sociálních sítích) nejspíše poroste na úkor práce se standardními médii. Jejich pozice se totiž mění a s nástupem nové generace, která konzumuje informace primárně ze sítí, bude tento trend pokračovat.

Výroční publikace APRA

Stáhněte si přílohu v PDF

A zase ty platy

Výzkum registruje také postupné zvyšování cenové úrovně služeb, za minulý rok o 10 procent. To jde ruku v ruce s ekonomikou agentur, které čelí nárůstu nákladů. Největší díl firemního rozpočtu tvoří personální náklady — přibližně 70 procent provozních nákladů. Ty rostou zhruba stejně rychle jako odměna agentuře. Navíc, jako ostatně všude, trvá personální krize. Dobrou zprávou je, že podle výzkumu meziročně stoupl zájem o práci v agentuře. Příčinou může být větší flexibilita malých společností oproti korporacím. Láká také pestrá náplň práce — v agentuře nahlédnete do různých odvětví a vyzkoušíte si různé komunikační techniky.

I když s ohledem na obrovské rozpočty v reklamních a mediálních agenturách mohou stovky milionů vydané ročně na public relations vypadat nicotně, z hlediska tvorby pověsti, předcházení a řešení krizí jde o strategickou disciplínu. Svou PR komunikaci musí řešit každá instituce nebo společnost. Jak a za kolik, to je jiná otázka. 

60 % veškerých zakázek v PR tvoří vztahy s médii.

70 % provozních výdajů agentur tvoří personální náklady.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Výroční publikace APRA.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist